sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

פרלודים 8׀ עצמו [ . . . ] הניסיון מורה לנו — בהיעדרו של טיעון לוגי — כי השירה׀ הטהורה, במשמעותה זו, צריכה להיתפש כגבול שאפשר לשאוף אליו, אך כמעט אין להגיע אליו בשיר שאורכו עולה על טור אחד" . אותו היסוס מתמשך בין צליל למשמעות, שוואלרי הגדיר באמצעותו את השירה, ושאינו אלא אחת מהגדרות הקיום הקולעות ביותר, הוא מרחב המִחְיָה של הקטע "השלג רוקד" ; דבר מה שנכתב בתחילה כ"ביטוי שגור", אימפרסיוניסטי לכאורה, ונתפש בהמשך, בפשטות, כ"ממשות עצמה" — לא ממשות מזויפת, פרשנית, כי אם דרך חדשה, אינטימית, לחיות בעולם . ואילו הפרלוד "צעדים בשלג" הוא תיאור הגבול שאפשר לשאוף אליו — לאחר ש"מוצו" כל יסודותיה ה"פרוזאיים" של ההרמוניה המערבית, ובייחוד הגרמנית . אין זו צעידה סימבוליסטית במרחב ריק המסמל משמעות אחרת, חוץ-טבעית, וגם לא האלהה של היצירה עצמה, כי אם השלמה שבשתיקה, השלמה שבשלג, עם כל מה שלא יכול להיאמר בשום דרך אחרת, בלי שייפגע . שמותיהם של הפרלודים מופיעים בסופם . ההיסוס בין צליל למשמעות נחתם כך, לכאורה, בהצהרה "אימפרסיוניסטית" . אלא שקביעה זו של מהות "הציור" העוטף את היצירה אינה משעבדת אותה לאימפרסיה המסוימת ; היא רק משקיטה במעט את חרדותיו של מי שראה את הגבול . אף שדביסי שנא וריאציות, שני ספרי הפרלודים שלו אינם אלא "וריאציות" על נושא הגבול הזה — חיפושו התמידי של מי שהגיע אל אותה נקודה זעירה, טעונה וּרְווּיָה, שההתבוננות בה מבחוץ קשה מנשוא . אפשר להתבונן בה רק "מבפנים" . גם המחולק והרציף במהותו נדחס ונהפך בה למהות אחת, מהות של חיפוש, ועצם השהייה ב"פנימיותה" פירושה שחרור עצום מכל עול של מהות . "אני נוטה לחשוב שמהותה של השירה היא החיפוש אחר השירה עצמה", אמר ואלרי, ודומה שבכך גם קלע ללב הצעידה בשלג . עקבותיה אינם נשמרים, תכליתה אינה ההגעה אל יעד כלשהו או עצם קיום המסע . תכליתה היא החיפוש אחר עצמה, ואין דרך לדבר על החיפוש הזה אלא בפסיעה עדינה, על במה גדולה, לפני קהל קטן . זו פסיעה המדגישה שאין לומר "צעדים בשלג", כי אם לצעוד בשלג ; פסיעה היודעת שאין להביע בשום אופן אחר את מה שרק היא עשויה להכילו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help