sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בפתח הספר 11׀ בין שני האגפים ביצירתו של ברטוב, הבדיוני והתיעודי, יש׀ קשרים רבים . בספרים התיעודיים ניכר כוח עיצוב אמנותי וכישרון מספֵּר מובהק, ואילו בחטיבה הבדיונית חלקים אוטוביוגרפיים לא- מוסווים או מוסווים למחצה, כגון הסיפורים 'יהודי קטן' ו'קריאה עיוורת', העוסקים בדמויותיהם של הורי המחבר . גם בארבעת הרומנים האוטוביוגרפיים, לוּז יצירתו, דומה לעתים שרק צעיף הסוואה דק חוצץ בין הדמויות והאירועים הספרותיים לבין הדברים כהווייתם . יצירתו הסיפורית של ברטוב היא ראליסטית מובהקת, והשאיפה לעצב מציאות מהימנה, רבת-דמויות ועשירה בפרטים היא מתכוּנוֹת היסוד שלה . בד בבד ניכרים הרומנים שלו, כבר מן הראשון שבהם, במבנים מגוּונים ומתוחכמים, בדרכים המורכבות של ארגונו ומסירתו של הסיפור, ובקשרי הגומלין הרבגוניים בין המדיום הספרותי לחיים המיוצגים . למשל : עיצובו של רומן במתכונת של חידה בלשית ( 'הבדאי' ) ; רומן שמורכב מסדרה של מונולוגים שמשמיע הגיבור באוזני פסיכולוג ( 'זה אישל מדבר' ) ; רומן שבו תולדותיו של הגיבור מורכבות מאוסף של פרגמנטים שמשוחזרים על פי רומן לא-גמור, בתוך כדי תיעוד תהליך השחזור עצמו ( 'באמצע הרומן' ) ; רומן שמדלג בין נקודת מבטו של הילד החוֹוֶה לנקודת מבטו של המבוגר המתבונן בו ממרחק השנים ( 'רגל אחת בחוץ' ) ; ועוד . בכתיבתו של ברטוב אמנם רווחת הנטייה להציג צירופי מקרים מפתיעים, מפליאים וגורליים, אך מקורם בתפיסה שהמציאות עולה על כל דמיון ואין הם מבטאים רצון לחרוג מטווח ההבעה הראליסטי . * * * בספר זה אני מבקש להתחקות על הסיפור הפרטי והכללי העולה מכתביו של חנוך ברטוב, ולהציג דיוקן רב-צדדי של יצירתו בהקשריה הביוגרפיים, הספרותיים וההיסטוריים . הפרק הראשון, 'תחת מכבש ההיסטוריה', מוקדש לעיון בנושא היסודי שכל הסופרים בני הדור התחבטו בו — המתח בין לחציה של התביעה הלאומית הקולקטיבית לבין שאיפתו של היחיד לממש את ייחודו ולבצר לו מרחב קיום פרטי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help