sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

גיליון 85 כסלו תש"ף 7� חמישי� שנה להולד� המ�ל�� המל�ט �הרון� . שחר מתח את הזיקות וההבדלים שבין המזל�ט למל�ט, לכטב�מ ולכטמ�מ ( כלי טיס מונחה מרחוק ) . �לא מדובר באבולוציה אלא במהפכה ממש ���" המשפיעה כבר על כל תחומי החיים . הוא גילה כי רוב שעות הטיסה של חיל האוויר כבר מבוצעות בהווה על - ידי כלי - טיס בלתי מאוישים המשתתפים במשימת הביטחון ���� . לשמור על המובילות העולמית האמריקאים גם הם, כבר חצו את רף מאה אלף שעות טיסה לחודש עם כלים בלתי מאוישים, הציג נתון מרשים לאישוש המהפכה ותמצת את היתרונות בהפעלתם�  אין סיכון של אנשים  איסו� מידע בזמן אמת ובכל מזג אוויר 7� 24  גמישות מבצעית כמעט בלתי מוגבלת, העולה כבר על יכולותיהם של מטוסי הקרב המאוישים, באיסו� מודיעין .  תקשורת לוויינית מתקדמת המאפשרת טווחי טיסה עצומים וחובקי תבל ועליונות מודיעינית וצבאית מוכחת  טכנולוגיות מזעור המאפשרות העמסת ציוד רב - ���� ��� � ������ �������������� לאחרונה פורסמו בעיתונות ובטלוויזיה מספר כתבות לציון יובל שנים להטסה המבצעית הראשונה של הטיסן הישראלי, אירוע משמעותי לכל הדעות . כמי שהיה מעורב בנושא זה באמ�ן, הן כראש ענף מבצעים מיוחדים והן כמפקד היחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ�ן ( 432 ) הריני מוצא לנכון להעלות בזאת מספר עובדות שנעלמו מכתבות אלו . א . התמריץ לפיתוח הטיסן נעוץ במבצעי סיירת מטכ”ל לצורך שיפור הכיסוי האיסו�פי הטקטי על הכוחות המצריים באזור תעלת סואץ, ביצעה סיירת מטכ�ל טרם מלחמת ההתשה ובמהלכה סדרת פעולות בצידה המערבי של התעלה . הלוחמים המבצעיים התקשו בחדירה סמויה דרך קו הביצורים הצפוף, שהקימו המצרים לאורך השפה המערבית של התעלה, אשר לא היה גלוי לתצפיות שלנו . וכך, בליל ה - 13 במאי ,1969 נחשף כוח של הסיירת, שעה שניסה לחדור לצד המצרי של התעלה . במבצע זה נהרג סגן חיים בן - יונה והלוחם בנימין ( ביבי ) נתניהו כמעט קיפח את חייו , כשהוטל מסירת הזודיאק עם מטען כבד אל מי התעלה . אל�מ אברהם ארנן, רמ�ח איסוף ( מייסדה ומפקדה הראשון של סיירת מטכ"ל כמו גם מפקדה לשעבר של היחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ�ן ) , תמך נמרצות בנושא פיתוח הטיסן משום שראה בו מכשיר לשיפור המודיעין עבור מבצעי הסיירת . לאור התקלה שאירעה במבצע הנ"ל החליט ארנן על ניסוי מבצעי ראשון של הטיסן, וזה אכן התקיים באזור איסמעיליה, השוכנת על הגדה המערבית של התעלה, ביום 7 ביולי ,1969 חודשיים לאחר התקלה המבצעית . איכות התצלומים שהביא הטיסן ( מצלמת לייקה בת 36 תמונות ) של רצועת השטח שממערב לתעלת סואץ היתה טובה מאוד, והייתה בכך הוכחת ישימות מבצעית שלו . אי לכך הורה ארנן על פיתוח הטיסן ביחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ �ן . ב . מעולם לא הפסקתי את פיתוח הטיסנים, אך בהיותו נושא תעופתי העברתי אותו לחיל האוויר עם מינויי, בשנת 1971 , למפקד יחידה 432 , מצאתי ביחידה צוות מהנדסים שעסק בנושא פיתוח הטיסן . עם חלוף הזמן התברר, כי נושא הטיסנים, שהיה חריג אטרקטיבי בעיני לא מעטים מאנשי היחידה, מסיט רבים וטובים ממטלותיהם . במלים אחרות, העיסוק בטיסנים פגע בפעילותה של היחידה שהייתה בית היוצר הבלעדי למערכות המיוחדות להתרעה אסטרטגית . כמו כן, הסתבר לי תוך ליווי העיסוק בטיסנים ביחידתי, כי הגורם הקריטי להצלחה בנושא הינו ההיבט התעופתי, תחום שהיה זר לחלוטין ליחידה . לאור האמור לעיל, פניתי לאל�מ אורי טלמור, שהיה באותה עת ראש מחלק בחיל - האוויר, בהצעה לקיים בחינה משותפת, של גורמי חיל האוויר ושל אנשי 432 , בדבר דרך הפעולה המועדפת להמשך פיתוח נושא הטיסנים . מעניין לציין כי מספר המשתתפים מטעם יחידה 432 בדיון שקיימנו בנידון היה למעלה מעשרה, ויש בכך להעיד על משקל הפעילות בנושא הטיסנים ביחידה . בסיכום הדיונים שקיימנו הוחלט כי בית הגידול האופטימלי לטיסנים הינו חיל האוויר, ובמהלך 1974 הועבר הנושא אליו . להבנתי, נושא זה נמסר בהמשך לתעשייה האווירית ולתדיראן - מערכות . אינני יכול שלא להתייחס לדברים שהשמיע סא�ל ( דימ' ) שבתאי בריל, בהם טען שאילו היו בנמצא טיסנים מבצעיים, ניתן היה, כביכול, למנוע את הפתעת מלחמת יום כיפורים . אני נמנה עם מי שעודנו משוכנע שההפתעה ביום כיפורים לא נגרמה מהיעדר ידיעות . אדרבא � שמענו, ראינו וידענו שהסופה מתרגשת עלינו . מה שמנע את מתן ההתרעה היו היוהרה והאטימות של ראמ�ן ולא היעדר מודיעין . לעולם תעמוד לשבתאי בריל זכות הרעיון להשתמש בטיסן לצורך תצלומי - אוויר ( אף כי חיל האוויר הגרמני הטיס מטוס זעיר ללא טייס למשימות צילום כבר בשלהיי מלחמת העולם השניה ) אך מן הראוי לתאר את העובדות במדויק . תחומי באיכות גבוהה  מערכות ניווט GPS מתקדמות  משימות טיסה מורכבות, ללא התערבות אנושית, עד כארבעים שעות טיסה, ונשיאת כ - 2 . 1 טון ציוד במהירות של 250 קשר לגובה של 55,000 רגל� ���������� שחר הבהיר כי אסון התאומים ב - ���� יצר אצל האמריקאים שינוי תודעתי עמוק, המתבטא גם בפיתוח אקספוננציאלי של מל�טים . בארבעה עשורים התפתח התחום מארבעה דגמים לאלפי דגמים, המיוצרים על - ידי שלושים אלף יצרנים ומופעלים ב - 95 מדינות בעולם . שלוש המדינות המובילות בעולם הן סין, ארה�ב וישראל . במטוסי נוסעים מסתפקים עתה בשני טייסים במקום ארבעה . מטוסי מטען כבר טסים ללא טייסים ועדיין לא דובר על רחפנים . . . סיכם את דבריו בהוקרה למחוללי המהפכה העוצמתית . מספר הארות על נושא פיתוח הטיסן למטרות איסוף ( המזל”ט ) מ�� ���� לנ����� ( אל"מ דימ', לשעבר רמ"ח איסוף ) ���� ������� � ����� ���� ������

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help