sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מבוא האלוהית בהיסטוריה, בחברה ובטבע . שוב אלוהים איננו ניצב מרחוק ומכוון את הדברים מן ה"שם", לאמור ממקומו הרם והנישא ; הנוכחות האלוהית מקרבת את האלוהות אל ה"כאן" . כך הרב יצחק יעקב ריינס, הוגה שלא הכיר באימננטיות אלוהית קונקרטית, נקט ניסוחים המציגים נוכחות אלוהית בתהליך ההיסטורי . גם אם הוגי "תורה ועבודה" לא ירדו לעומק משמעותה של הנוכחות האלוהית בעבודת האדמה ובגאולתה, הם הביעו את תחושותיהם בניסוחים של נוכחות אלוהית . חוג הרב אברהם יצחק הכהן קוק ( להלן הראי"ה ) אף הציג בחינות אונטולוגיות ברורות של נוכחות אלוהית בעולם . 5 מה סיבת ההיגררות האובססיבית כמעט לניסוחי הנוכחות האלוהית הפנימית בהוויה או בתהליך ההיסטורי ? נראה שהתשובה פשוטה למדי . הציונות הדתית קמה מתוך אפולוגטיקה . הרב ריינס חיבר את ספרו "אור חדש על ציון" כדי להבהיר כי אין ברעיון הציוני הדתי משום "עלייה בחומה", וכי אין זיקה בין רעיון זה ובין הגאולה . 6 מכאן ניכר שההאשמה התאולוגית החמורה ביותר שהתמודדה עמה הציונות הדתית היא נקיטת היזמה לגאולה . 7 הייתה כאן לכאורה חוצפה כלפי שמים : אדם מקבל לידיו את האחריות לגורלו 8 ופוגם בתכנית האלוהית של הגאולה . התגובה התאולוגית של הציונות הדתית לא הייתה אלא האימננטיות האלוהית . בעקבות ההאשמות טען הרב ריינס בעקיפין כי לא בני אדם יוזמים את התהליך ; האל בכבודו ובעצמו נוכח בתהליך ההיסטורי ומניע אותו מתוכו עד גמירא . לתנופה תאולוגית זו חברו הוגים רבים במחנה הציוני הדתי . הנוכחות האלוהית נתנה טעם לעשייה עצמה והעניקה את ההגנה הראויה מפני טענות המתנגדים . אכן, ההוגים הציונים הדתיים לא הוסיפו נופך חדש לרעיון האימננטיות ולא צבעו אותו בצבעים חדשים . ואולם רעיון זה שימש אותם כתשובה אפולוגטית כלפי החברה החרדית . מתוך כך מתחוור העיסוק הבולט של ההגות הציונית הדתית במושג האמונה . רק האגדה, הדרוש והפילוסופיה היו יכולים להעניק לתנועה הציונית הדתית את הצידוק לדרך . מבחינה הלכתית היה שיתוף הפעולה עם עוברי עברה בעייתי ופרדוקסלי, ולא היו לה לציונות הדתית בראשית ימיה רבנים בעלי סמכות ורושם שיצדיקו את דרכה הצדקה הלכתית צרופה . הבחינה התאולוגית היא שגישרה אפוא על הפער . מכאן ברורה המגמה הציונית הדתית של בניין תאולוגי מחודש, של שידוד מערכות ברמה הרעיונית המופשטת . על כך אני קורא : תודעה ייחודית מתפתחת לפנינו . אף על פי שאבני הבניין מושרשות במסורת היהודית הקלסית, הסיגול התאולוגי לשם התמודדות עם התמורות הפוליטיות והדתיות מאפיין את המחנה הציוני הדתי . למהפכנות הציונית הדתית ייחדתי 5 שוורץ, אמונה על פרשת דרכים ( לעיל, הערה 2 ) , עמ' 83 – 101 . 6 אינני עוסק כאן בבעיית הכנוּת שבהצהרות אלה, הנתונה במחלוקת החוקרים . 7 האשמה אחרת היא שיתוף פעולה עם עוברי עברה . וראו להלן, פרק שלישי . 8 כמובן, זהו סממן מובהק של המודרנה, ולא אאריך בדברים כאן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help