sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא : לדיוקנה של תקופה בהיסטוריה ובהיסטוריוגרפיה  9 החברה : משך הזמן הארוך' ( 1958 ) . 4 לטענתו, בהיסטוריה מתחוללים שינויים מבניים שנבדלים אלו מאלו באופיים ובמשכי הזמן שלהם . החשובים שבהם הם התהליכים הגאולוגיים והאקולוגיים האטיים, שמשך הזמן שלהם מתארך לאלפי שנים ( ואולי בימינו התקצר למאות שנים ) ; קצרים מהם, ופחות חשובים מבחינתו של ברודל אך לא בעיני רוב ההיסטוריונים, הם התהליכים המשנים את החברה ואת תרבותה המטריאלית והמנטלית — בדמוגרפיה, בגאוגרפיה, בשפה ובשאר המנהגים והמושגים שבני אדם חיים על פיהם . הללו משתנים לאטם, אם הם משתנים, במשך מאות שנים ; נוסף עליהם מתרחשים גם 'אירועים' פוליטיים למיניהם — מלחמות, מהפכות, תופעות תרבותיות וכן הלאה — שמשך הזמן שלהם קצר ומהיר והשפעתם על שגרת החיים בקהילה, בעבודה, במשפחה ובפרקטיקה הדתית בדרך כלל מועטה . מסיבה זו אין ההיסטוריוגרפיה האנאליסטית נדרשת לאישים ולאירועים יחידים במינם אלא רק לתהליכים אימפרסונליים, קומונליים, וממילא אין היא מייחסת שום חשיבות לשלוש התקופות הגדולות בהיסטוריוגרפיה הישנה ואינה עוסקת בהן . כפי שנראה להלן, השפעתה של ההיסטוריה החברתית החדשה ניכרת לא רק בביקורתה על הפריודיזציה המיושנת, הפוליטית — או בניסוחם של האנאליסטים, ה'אוונטואליסטית' — אלא גם, ובעיקר, ביצירתה של פריודיזציה חדשה, חברתית - תרבותית, שבהשראתה נקבעו גם תקופות חדשות בהיסטוריוגרפיה . כך למשל נוצרה בימינו תקופה שעד לפני כמה עשורים לא היתה ידועה להיסטוריונים ( על כל פנים לא בשמה הנוכחי ) : 'העת העתיקה המאוחרת' ( Late Antiquity ) . ההיסטוריון פיטר בראון, שלו מיוחסת 'המצאת' התקופה הזאת, קבע בספרו 'העולם של העת העתיקה המאוחרת' ( 1971 ) שהיא נמשכה מאמצע המאה השנייה ועד אמצע המאה השמינית לספירה . הוא ערער אפוא על ההנחה המקובלת בהיסטוריוגרפיה המיושנת, שאירוע אחד ומיוחד ( נפילת העיר רומא בידי הברברים בשנת 476 לספירה ) הוא שמפריד בין העת העתיקה לימי הביניים . 5 התזה הכללית של בראון על התמשכות העת העתיקה גם לאחר נפילת רומא אינה חדשה, וקדמו לו בעניין זה היסטוריונים כאנרי פּירֶן ( Pirenne ) ואחרים ; ואולם הוא היה הראשון שקבע שהתקופה הנדונה שונה במהותה מהעת העתיקה הקלסית בשל עליית הנצרות והשינויים העמוקים שחוללה האמונה החדשה באורחות החיים הפגניים ובחשיבה הפגנית . מה שמייחד תקופה זו הן מהעת העתיקה שקדמה לה הן מימי הביניים שבאו בעקבותיה הוא עצם היותה תקופת מעבר בין שתי הציוויליזציות הגדולות ; בהשוואה להן היתה לכאורה חסרת ייחוד, אך זה בדיוק ייחודה, וזו גם הסיבה לכך שההיסטוריונים שקדמו לבראון לא הצליחו לזהות אותה כתקופה מיוחדת שעומדת לעצמה . תקופה חדשה אחרת שנוצרה בימינו 4 Fernand Braudel, ‘Histoire et sciences sociales : La longue durée’, Annales . Économies, Sociétés, Civilisations, 13 ( 1958 ) , pp . 725 - 753 Peter Brown, The World of Late Antiquity ( London : Thames & Hudson, 1971 ) 5 . על תולדות המונח והבעיות הכרוכות בו ראו את הדיונים המעניינים בגיליון הראשון של כתב העת ) 2008 ( 1 Journal of Late Antiquity,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help