sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

5פרק י משנה א . מסתבר שהבחנה זו היא 3 חייב" - מן דרך אומנותו וקטן שאין בו שיעור כדי הוצאה ) יב ע"ב ( , מפני ש"א לעניין מצניע לדוגמה בלבד, משום שדין סוחר המצניע לדוגמה כדין אומן המכריז על אומנותו ; ואילו פואה, אף רבי מאיר מודה שהוא חייב, "שהרי כן היא דרך כל אדם להצניע לזרע לגבי המצניע לזרע או לר בבבלי : "אמר רב יהודה, אמר שמואל : מחייב היה רבי מאיר אף במוציא חטה אחת לזריעה" 4 ולרפואה" . ) צא ע"א ( , ובהמשכה : "פשיטא . כל שהוא תנן" . נמצא שהבבלי מניח שמשנתנו כרבי מאיר . ברור כשםשהשיעורים הקבועים הם המחייבים,חדעת רבי שמעון, האומר בראש פרקשמשנתנו אינה כ 5 שהמשנה בפ"ז מ"ד אינה כדעת רבי שמעון . משנתנו, האומרת שמי שהוציא זרע יחיד שהצניע חברו אינו חייב עליו, היא בניגוד לדעת רבי שמעון ן בן אלעזר . דתניא . כלל אמרבן אלעזר, כמודגש במפורש בשני התלמודים : "מתניתין דלא כרבי שמעו רבי שמעון בן אלעזר : כל שאינו כשר להצניע, ואין מצניעין כמוהו, והוכשר לזה והצניעו, ובא אחר 6 נתחייב זה במחשבתו של זה" . - והוציא א י נ ו ח י י ב א ל א - את הזרע בחול או בשבת, ולא הצניעו שוב, וחזר והוציאו – ח ז ר ו ה כ נ י ס ו בו כשיעור האוכלים השנוי במשנה פ"ז מ"ח, משום שבמעשה ההכנסהאלא אם כן יש – כ ש י ע ו ר ו הוא מבטל את ההצנעה הראשונה, את הייעוד הראשון של ההצנעה, כמו שפירש רבינו חננאל . רש"י ומפרשים אחרים פירשו בעקבותיו את "חזר והכניסו", שחזר בו מן ההוצאה והכניסו באותה שבת, אינו בו כשיעור . חייב בהכנסה זו אלא אם יש הירושלמי מגביל את ההלכה הזאת שבמשנתנו ומעמידה רק במצניע לדוגמה . וזה לשונו : "לא אתיה חייב" ) יב ע"ב ( , משום - אלא לדוגמא, שכבר נתפייס הלוקח . אבל לזרע ולרפואה, אפילו כל שהוא צניעם שכשהחזיר את הזרעים אחרי שהראם ללוקח, מילאו את תפקידם ובטל שיעורם ; אבל אם ה לרפואה או לזרע, עדיין הם עומדים לגביו בחשיבותם הראשונה, והוא חייב על הכנסתם אפילו בכל שהוא . תוס', פ"א ה"ח ; ירו', פ"א ה"ג, ג ע"ב ; בבלי, יא ע"ב . 3 . 461וטו, עמ'ליברמן, ירושלמי כפש 4 . 106 - 401לגבי משנתנו ראו המיוחס להר"ן על אתר ; לגבי פ"ז ראו אפשטיין, מבוא, עמ' 5 בבלי, צא ע"א ולעיל עו ע"א ; ירו', פ"י ה"א, יב ע"ב . הדברים שנויים אף בבבלי, זבחים מז ע"א, ובלשון קצרה 6 בתוס', פ"ח ) ט ( ה"ז .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help