sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 מבוא השבת במקרא י התורה חוקים בדרך כלל אנו יודעים רק מעט מאוד על חיי ההלכה בתקופת המקרא . בספר שמירת מצוות ולהלכות שנהגו הלכהוהלכות רבים, אך מחוץ לספרים אלו אין בתנ"ך ביטוי ל אנו יודעים עליה יותר מעל תחומים הלכתיים ךו יודעים רבות, אלמעשה . גם על השבת איננ אחרים כמו פסח, ראש השנה, טומאה וטהרה או דיני נזיקין . בספרי הנביאים אנו שומעים תות נהגו לבקר אצל הנביאים, ועלו במיוחד למקדש ) מלכים ב ד כג ; ישעיהו סו ג ( . שבשב ועצרה" ) ישעיהו א יג ( . ן וא מקרא לא אוכל אבנוסף לכך נאספו וחגגו בחבורות "חדש ושבת קר לא נאמר אם העצרת נערכה במקדש או בעיירות ישראל, או אולי במקדשים המקומיים . המונח "קרא מקרא" התפרש בספרות חז"ל כהנחיהובבמות שעל קיומם מספר המקרא עלה לערךלקרוא בתורה . זו דרך ביטוי אופיינית לסוף ימי בית שני, כאשר לימוד התורה הת רה היהודית ובכל הכתות . אולם קשה לקבוע מה היתה משמעותו בתקופת המקרא ; בחמכונן ב מקובל בימי בית שני . ייתכן כי גם בתקופה הקדומה קראו בתורה, אם כי לא במבנה ה במקדש התחלפו המשמרות בשבת, כך יוצא מסיפור ההמלכה של יואש ) מלכים ב יא ה ואילך ; אך קשה 4 בית שני היה מבנה מסודר של משמרות,ימואילך ( . ושוב ! בידברי הימים ב כג ד להניח שמבנה זה נהג כבר בתקופת המקרא, אם כי היתה חלוקה כלשהי למשמרות . לשבת בספר יחזקאל מסופר על הקרבנות 5 מזמור מיוחד, שאולי חובר בשביל המקדש . הוקדש ורה . בנוסף תבארים בספר במדברהמיוחדים של השבת ) יחזקאל מו ד ( , השונים מאלו המתו מרכזיותה של השבת . נחמיה סוקר את תולדות ישראל, אך מזכיר רקלכך אנו שומעים על או שתיים, את איסור אחתביאים מחדשים גם הלכה מצווה אחת, את השבת ) נחמיה ט יד ( . הנ לאהמסחר בשבת ואת הנשיאה מחוץ לבית, שתי הלכות הקשורות זו לזו . מהפסוקים הללו המסחר הוא הלכה לעצמה, או רק תוצאה מאיסור טלטול . ההלכה המאוחרת רברור אם איסו הו מחדש, האיסורבחרה כידוע בפירוש הראשון, והפירוש מוכח מתוך איסור נוסף שישעי "ודבר דבר" ) ישעיהו נח יג ( , כלומר לדבר דברי חולין או דברי מסחר בשבת . מכאן גם ראיה סחר עומד לעצמו . נוספת לכך שאיסור המ בסך הכולל מספר העדויות רב יחסית, וברור ששבת היתה נושא מרכזי בחיי היחיד, הציבור . והמקדש בימי בית ראשון, ובראשית ימי הבית השני על כך ראו במבוא למסכת תענית . 4 יוחס לדוד, אך ייתכן שחובר רק מאוחר יותר . שימושו במקדש אינו מובטח, אם כי סבירור מצב . המזממזמור 5 ביותר .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help