sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מסכת נזיר 13 ה ק ד מ ה המשנה והתלמוד ( מלאחר החורבן ) . מסכת נזיר מצטרפת, אפוא, למסכתות המספרות על העבר, בימי הבית, עם מסכתות יומא, ביכורים, זבחים, מנחות וכיוצא באלו . עבורנו זו הזדמנות מיוחדת לראות מה נותר בזיכרון הקולקטיבי של חכמי ישראל מימי החורבן, ובכך נעסוק להלן . בספרות התנאית אין התייחסות אחידה לשאלה האם הנזירות היא מידה טובה או בלתי ראויה . על שמעון הצדיק מסופר : "אמר שמעון הצדיק : מימיי לא אכלתי אשם נזיר אלא אחד . פעם אחד עלה אלי אדם אחד מדרום, וראיתיו אדמוני עם יפה עינים, וטוב רואי וקווצותיו מסודרות תילים תילים . ואמרתי לו בני מה ראיתה להשחית את השיער הנאה הזה ? ונם לי רבי רועה הייתי בעירי והלכתי למלאות את השאוב מים, וראיתי את הבובייה שלי בתוך המים, ופחז יצרי עלי וביקש לאבדיני מן העולם . אמרתי לו רשע אתה מפחז בדבר שאינו שלך ? ! עלי להקדישך לשמים . והרכנתיו בראשי ואמרתי לו בני כמותך ירבו עושי רצון המקום בישראל עליך הכתוב אומר 'איש או אשה כי יפליא לנדֹר נדר נזיר להזיר לה'' . . . סבר שמעון הצדיק בני אדם מתוך הקפדה הם נודרין . מכיון שנודרין מתוך הקפדה סופו לתהות, מכיון שהוא תוהא נעשו קרבנותיו כשוחט חולין בעזרה . וזה מתוך יישוב נדר, ופיו ולבו שווין" ( תוספתא נזיר פ"ד ה"ז ; ירושלמי נדרים פ"א ה"א, לו ע"ד ; נזיר פ"א ה"ח, נא ע"ג ; וראו בבלי נדרים ט ע"ב ) . המילים "סבר שמעון . . . " הן תוספת אמוראית המבטאת את הסבר האמוראי למעשה . ברם, הסבר זה משתמע כבר מדרך הסיפור הקדום . שכן העובדה שהנזירות היא נזירות אמת משכנעת את החכם ( הכהן הגדול ) לקבל את הנזירות . מהסיפור התנאי משמע ששמעון מתנגד לנזירות באופן כללי, יש בסיפור ביקורת לא על עצם הנזירות אלא על רוב הנזירים שחכמים הכירו . הסיפור מופיע רק במקור תנאי . לשונו קדומה וארץ-ישראלית מדוקדקת ( "נם" במקום אמר, "שאוב", "מפחז" וכו' ) , וייתכן שהתגנבו לתוכו מוטיבים מאוחרים . כלומר עמדת חכמים לאחר החורבן כאשר הנזירות כבר לא הייתה קיימת בפועל . ועוד יצוין שההתנגדות היא לנזירים ולא לעצם הנזירות . הנזירות עצמה ראויה, ובתנאי שתהיה בדרך "הפלאה" ולא מתוך "הקפדה" . מדרש תנאי אחר מדבר בשבח הנזירות : "כל ימי נזרו קדוש הוא לה', מפני שנזר דרך פרישות וטהרה נקרא קדוש ולא עוד אלא ששקלו הכתוב כנביא שנאמר ואקים מבניכם לנביאים ומבחוריכם לנזירים ( עמוס ב', יא ) " ( ספרי זוטא פ"ו ח, 11 מהד' הורוויץ עמ' 242 ) . 11 בתרגום נאופיטי לדברים לג טז מתורגם נזיר כחסידא .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help