sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ה ק ד מ ה 12 מסכת נזיר האופיינית לקבוצות המחמירים השונות . משנה מקרית במסכת כלים מלמדת על אופייה של שמירת הטהרה של הנזירים . המשנה מספרת "וזו היתה כירת הנזירים שבירושלים שכנגד הסלע" ( כלים פ"ו מ"ב ) – אם כן הנזירים בירושלים החמירו החמרה יתרה בדיני טהרה, ובישלו את מזונם בכירה מאולתרת שאיננה מקבלת טומאה . המנהג המקומי מחמיר, אפוא, יותר מההלכה הפורמלית . משנתנו מצטרפת לעדויות על הווי הנזירים בירושלים . נזירים אלו בלטו בשׂערם הארוך והמתינו באזור המקדש עד שיימצא תורם שיממן את קרבנם . החומרה היתרה אינה 10 הלכתית, אלא מעידה על אימת הטומאה וההחמרה האופייניות למסכת פרה, וכנראה גם להתנהגותם של הנזירים . הנזירות בספרות חז"ל מבחינתם של חז"ל הנזירות היא תופעה היסטורית שכבר איננה קיימת בימיהם . לפי ההלכה אין נזירות בזמן הזה . ואכן, בכל תולדות ישראל לא נודע על המשך של הנזירות . היו אנשים שנטלו על עצמם לא לשתות יין, אך לא את כל נדרי הנזירות . אמנם הרמב"ם פסק שנזירות נוהגת שלא בפני הבית ( הלכות נזירות פ"ב ה"כ ) , אבל בפועל לא שמענו על תופעה זאת אלא במקרים מיוחדים וחריגים . הראב"ד, בהערותיו לרמב"ם, מניח שאסור לנדור בנזיר בזמן הזה . המשנה מספרת לתומה על נזירים שעלו מן הגולה מיד לאחר החורבן ומצאו את בית המקדש חרב ( פ"ה מ"ד ) . כפי שהסברנו את המשנה הכול יודעים שאין נזירות לאחר החורבן, והמחלוקת היא רק האם נדר הנזירות מחייב התרת חכם או בטל מעצמו . לכל היותר טוענים חכמים שעל הנזיר להשלים נזירות עולם, אבל ודאי שאין לנדור בנזירות לאחר החורבן, ואכן, לא שמענו על נזירים בזמן 10 ראו המבוא למסכת פרה . איור 1 . כתובת קבר מירושלים של אדם המגדיר עצמו כנזיר . אביגד, נזיר, ירדני, תעודות עמ' 238 .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help