sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ה ק ד מ ה 10 מסכת נזיר ימי בית שני בימי בית שני נידונה הנזירות ארוכות . בן סירא קובע ששמואל היה נזיר ( בן סירא מו יג ) . מבחינתו יש בכך מעלה גדולה, ובדיוננו ( פ"ט מ"ה ) התחבטנו האם זו פרשנותו לכתוב, או נוסח המקרא שעמד לפניו . במעמד המצפה המתואר בספר מכבים מעמיד יהודה את הנזירים שאינם יכולים להשלים את נזירותם, ושוב התיאור הוא של צדיקי עולם המקיימים מצוות ה' וראויים לסיוע מהקב"ה ( מכבים א ג 49 ) . פילון מקדיש לנזירים סדרת דיונים . במסגרת דיוניו בחוק 1 הוא מגדיר את הנזירות כ"נדר גדול", נדר שבו מקריב אדם את עצמו היהודי לאחר שכבר הקדיש לאל מרכושו . את קרבן החטאת שמביא הנזיר הוא מסביר בכך שייתכן שהנזיר חטא . לאחר מכן הוא מקדיש את רוב הדיון לקרבנות, שעבורו הם מרכיב מרכזי בנזירות . בכך כמובן יש סתירה פנימית . הנזיר מביא אפוא לא מעצמו אלא קרבנות בהמה, ורק גילוח השׂער ושרפתו הם מעין תחליף לקרבן אדם, שכן קרבן כזה איננו ראוי ואיננו רצוי . יוספוס מקדיש לנזירות שני סוגי דיונים . הראשון הוא דיון עקרוני במסגרת סיכומי המצוות שלו, והשני סיפורים פרטניים על נזירות . בקדמוניות ד 72 הוא מזכיר את הנזירים בהקשר אחד עם האומר "ערכי עלי" ; הוא רואה בנזירות נדר של קדושה, וברור שלדעתו הפעולה חיובית ורצויה . בניגוד להלכה הוא מדגיש שהשׂערות ניתנות לכהנים ואינן נשרפות, ברם דומה שהכוונה שהן ניתנות למקדש, וכי מה כבר יכולים הכהנים לעשות בשׂערות . יוספוס מספר ששמשון היה נזיר רגיל ( קד', ה 277 - 278 ) . תיאורו את שמשון הוא של דמות שנויה במחלוקת שקלקלה את מעשיה . אפשר שהגדרתו כנזיר ממעיטה מדמות הנזיר, מאידך גיסא אין הוא חורג מהמסופר במקרא . הוא אמנם שיפוטי יותר מהמפורש במקרא, אך השיפוט משתמע מפשט הכתובים . כנגד זה שמואל איננו מתואר כנזיר, כפי שנעלה בפירושנו לפ"ט מ"ה . הוא מספר על נזירותה של ברניקי ועל אגריפס הראשון שמימן את הקרבנות לנזירים רבים ( מלח', ב 313 - 314 ; קד', יט 294 ) . בתיאורים אלו עדות להתפשטות הנזירות, אך לא למידת ההערכה אליה . על תופעה זו של מימון קרבנות נזירים נעמוד להלן . בירושלים נתגלו שתי כתובות קבר, האחת של חנניה בן יהונתן הנזיר והאחרת 2 האזכור מעיד על גאוות בני המשפחה באביהם הנזיר, של חנניה בן הנזיר . 1 על החוקים, א 247 - 254 . 2 אביגד, נזיר ; נוה, עברית . הכתובת בעברית, ברם אי אפשר ללמוד מממצא יחיד על כך שהנזירים הקפידו על שימוש בעברית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help