sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

31פרק 1 | עיקרי המחקר זוכה להם טובים יותר . יותר מכך, המחקר מצביע על כך שלאורך תקופת העבודה של הפרט, עם צבירת ותק וניסיון תעסוקתי, הפערים הללו מתרחבים . ב- 2001 השכר של עובד ייצוגי ( גבר יהודי כבן 40 ) פנימי בלא תואר היה כמעט זהה לעובד חיצוני שמאפייניו דומים, ואילו כעבור כעשור וחצי הפער בשכר בשתי הקבוצות צמח לכ- 072,1ש"ח בחודש, שהם כ- % 13 מהשכר של עובד חיצוני . הפער בין העובדים החיצוניים בלא תואר לבין עובדים פנימיים בעלי תואר אקדמי הלך והתרחב, ובסוף התקופה היה כ- 4,955 ש"ח בחודש . בחישוב של אחוז מהשכר, הפער צמח מ- % 11 בתחילת התקופה המדוברת לכ- % 49 . יש כמה גורמים למגמות הללו ולהיווצרות הפערים הגדולים בין קבוצות העובדים . יש הקשורים לשינויים כלכליים- טכנולוגיים אשר מאפיינים את כלל השווקים בעולם — אלה כוללים את ההיחלשות של הייצור והתעשייה כמקור תעסוקה, ובמקביל העלייה בתחום השירותים . שינוי זה מכריע, מכיוון שעבודות בתחום השירותים נוטות להיות ארעיות יותר ומבוזרות יותר, הן לעיתים קרובות נעשות במשמרות או מתוגמלות לפי שעה . כתוצאה מכך היכולת של עובדים להתארגן ולזכות לייצוג משותף נמוכה יותר, והדבר מקטין את כוח המיקוח של העובדים אל מול המעסיקים . נוסף על כך, כניסת האינטרנט ושדרוג יכולת העבודה מרחוק תרמו להיווצרותן של תצורות תעסוקה לא שגרתיות, בעיקר תופעת עובדי הפרילנס ומיקור החוץ . עובדים בעבודות שכאלה אינם נמצאים בקשרי עבודה ישירים עם המעסיק, והדבר תורם לצמצום האחריות של המעסיק לרווחת העובדים האלה . נוסף למגמות אלו יש שינויים ייחודיים לישראל שהעמיקו את הדואליזציה במשק . ראשית, בתוך עשורים בודדים השתנה המבנה ביחסי העבודה במדינה באופן חד, כמעט בלא מקבילה בעולם המערבי . ממשק שבאמצע שנות ה- 80 למעלה מ- % 80 מהעובדים בו היו מאוגדים למשק שבו כ- % 27 בלבד מהעובדים מאוגדים ( למ"ס, 2016 ) . גם מספר העובדים המכוסים בהסכמים קיבוציים כלליים או בצווי הרחבה הצטמק, וכיום הוא פחות ממחצית מהעובדים . כתוצאה מכך שיעור השכירים הזוכים להגנות מהסכמים ייצוגיים ירד מאוד בפרק זמן קצר ביותר . שינויים אלו השפיעו על חלוקת העובדים בין הקבוצות . באופן טבעי, ככל ששיעור ההתאגדות יורד וככל ששיעור הכיסוי של ההסכמים הקיבוציים נמוך

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help