sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מחקר מדיניות 133 | ביזור סמכויות ולא הפרדת רשויות השופטת לרשויות האחרות היא לעגן את כל אלה בחוקה פורמלית, המשוריינת ברוב מוצק ושנדרשת פרוצדורה מיוחדת ומורכבת כדי לערוך בה שינויים . ואולם כל עוד אין אפשרות פוליטית לכך, הדרך החלופית היא חוק-יסוד : חקיקה ראוי — כזה שמשריין את חוקי היסוד בישראל ברוב גדול ובהליך מיוחד לתיקונם, ואינו כולל הוראת התגברות עליהם . בנספח למחקר זה מובאת הצעה שלמה של חוק- יסוד : חקיקה שיוכל להשיג מטרות אלה . ( 4 ) חיזוק הפיקוח של הכנסת על הממשלה . כאמור, נקודת החולשה בביזור הסמכויות בישראל היא היעדר כלים אפקטיביים לפיקוח של הכנסת על הממשלה . אנו מצטרפים להמלצות של מחקרים קודמים של המכון הישראלי לדמוקרטיה המציגים אפשרויות לחיזוק התפקיד הפיקוחי של הכנסת : הגבלות על השימוש בכלי החקיקה הפרטית ; הגדלה של מספר חברי הכנסת ; שינוי מערך הוועדות כך שיהיה מקביל למשרדי הממשלה ; ושיפור השימוש במרכז המחקר והמידע של הכנסת . ( 5 ) חיזוק העצמאות של הרשות השופטת . כאמור, בשיטה הישראלית תפקיד בית המשפט הוא ייחודי וחשוב למערך האיזונים והבלמים וליכולת הפיקוח על הכנסת והממשלה . אנו ממליצים אפוא על האמצעים האלה לחיזוק הרשות השופטת כרשות עצמאית : • הכרה חוקתית — בחוק יסוד — בכך שמערכת המשפט היא הרשות השופטת . • מתן עצמאות לרשות השופטת לקבוע את סדרי הדין בבג"ץ, וכן מעורבות שלה בסדרי הדין בבתי המשפט האחרים . • הגברת העצמאות התקציבית של מערכת המשפט . • הפרדתם של עובדי המינהל השיפוטי מיתר עובדי נציבות שירות המדינה ; הרשות השופטת תקבל לידיה את סמכויות הניהול של כוח האדם השיפוטי . • שר המשפטים ייוועץ ברשות השופטת בכל הקשור להקמת בתי משפט ותחימת סמכויותיהם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help