sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 / המיית הציפור, שאגת הצער ששהו בזמן המלחמה בברית המועצות ולא חוו את אימי הכיבוש הנאצי . לאחר המלחמה שבו פליטים אלה לארצותיהם, ורבים מהם מצאו עצמם במחנות העקורים ובדרכי הבריחה וההעפלה לארץ יחד עם ניצולי מחנות הריכוז . כמו כן צורפו למחקר שתי קבוצות ביקורת מצומצמות, שאפשרו עימות עם הספרים שראו אור בארץ ועם הנרטיבים שנחשפו בחקירתם . קבוצות הביקורת מורכבות מספרי זיכרונות של ניצולי שואה, שהיגרו לאחר המלחמה לארצות הברית ולארגנטינה ויצאו לאור במדינות אלה בשנים 1944 - 1961 ביידיש ובאנגלית . הפרק הראשון של הספר מציג את ההקשר שבתוכו נוצרו ספרי הזיכרונות : המפגש בין ניצולי השואה ליישוב בארץ וקליטתם של הניצולים בחברה הישראלית . מתוארות בו הציפיות ההדדיות של הניצולים ושל אנשי היישוב בארץ אלה מאלה, במפגש הראשוני ביניהם במחנות העקורים ובדרכי "הבריחה" וההעפלה ; מוצגת בו השתלבותם במלחמת העצמאות ובשנות הבנייה וההתבססות של המדינה הצעירה . בהמשך מאופיינים קווים מרכזיים בעיצוב זיכרון השואה בארץ בשנות ה- 40 וה- 50 כבסיס להבנת ההקשר שבתוכו כתבו הניצולים . בפרק זה מהדהדת השאלה : מי הם הניצולים שהצליחו להשפיע ? ומי הם האחרים שסיפורם נדחק לשולי התודעה הציבורית ? הפרק השני מטפל במאפייניהם של הכתיבה ושל כותבי הזיכרונות . יש לומר כי ספרי הזיכרונות מן השואה שנכתבו בשנים הראשונות, מאפשרים לנו להבין את האופן שבו ביקשו הניצולים להנחיל את הזיכרון ואת המודעות להתנסות יוצאת הדופן שחוו, ולצקת בה משמעות . שאול פרידלנדר, בכותבו על החשיבות של העדויות מן השואה, אומר : "קולם חיוני להבנת העבר הזה . קולותיהם הם שמגלים מה היה ידוע ומה היה יכול להיות ידוע ; קולותיהם הם הקולות היחידים שמוסרים הן את בהירות ועומק ההבנה, והן את העיוורון המוחלט של 7 בני אדם העומדים בפני מציאות חדשה בתכלית ומבעיתה מאין כמוה" . פרק זה עוסק במאפיינים ייחודיים בכתיבת הניצולים, מאפיינים המאפשרים לבחון ביתר קפידה את עמדת הכתיבה של הניצול בהווה בו היא מתרחשת . ניתוח ההקדמות בספרי הזיכרונות תורם לחשיפת מטרות הכתיבה והמניעים שעמדו ביסוד כתיבתם של מרבית הניצולים . חידודם והבנתם מאפשרים לעמוד על התפקיד שייעדו הכותבים לספריהם

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help