sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יעל זרחי-לבוא המטרה השנייה היא להציע תוצר של שיתוף פעולה בין חוקרת ומרצה לבין בוגרי תואר שני, כולם אוהבי פינטר וכולם שותפים להערכה העמוקה ליצירותיו ופועלו . המטרה השלישית היא להציע תרומה לחקר פינטר באמצעות התבוננות במחזאי מארבע פרספקטיבות שונות, אשר שלוש מהן, של שלושת הבוגרים, מציגות גישות מקוריות ועדכניות לדרמה שלו . בספר שני חלקים . בחלק הראשון, "מחזאי האניגמה", שכתבתי אני ( יעל זרחי-לבוא ) , מובאת הפתיחה — "הליכה על קו התפר", וכן הפרק הראשון, שכותרתו "מי שולט בדימויו של המחזאי ? " . פרק זה מבוסס על פרק שנכלל בספרי, The Making of Theatrical Reputations , שפורסם בהוצאת Zarhy - Levo 2008 ( Iowa Press ) . את הפרק תרגם מאנגלית אייל סגל, ולאחר מכן ערכתי בו שינויים ועיבדתי אותו בהתאם למסגרת הנוכחית . בעוד החלק הראשון מתמקד בעיקר בהתנהלותו של המחזאי במהלך הקריירה שלו, החלק השני — "מן הדרמה והלאה" — עוסק במחזותיו ומונה שלושה פרקים, שכל אחד מהם מציע פרספקטיבה שונה וחדשנית להתבוננות בדרמה של פינטר . בפרק מאת בר חיון, "איך עושים ( עוד ) דברים עם מילים ? ", אנו נכנסים לעולם הפינטרי דרך השפה . הטענה העומדת בבסיס הפרק היא שמניעים, רקע אישי והכרעה בין ידיעה לחוסר ידיעה ובין אמת לשקר אינם רלוונטיים בעולם הפינטרי ; המציאות המתהווה והמשתנה לנגד עינינו היא תוצאה של מנגנון אחר לגמרי, והמפתח להבנתו טמון בשפה . חיון נוקט אפוא גישה לשונית פרגמטית כדי לברר איך הדיבור של הדמויות מאפשר, הלכה למעשה, להשפיע על דמויות אחרות, להבנות סמכות או לחתור תחת כוח . המהלך של חיון מאפשר לגשת מחדש לכמה מהשאלות הבסיסיות המהדהדות בעבודתו של פינטר מאז תחילת הקריירה שלו — כיצד ניתן להבין מה הדמויות מנסות להשיג ובאילו אמצעים הן עושות זאת ; מה מקנה לדמות כלשהי יתרון במאבק כוחות עם דמויות אחרות, ועוד . חיון טוען כי מהאופן שבו הדמויות הפינטריות 'עושות דברים עם מילים' — בפרפרזה על שאלתו הנודעת של פילוסוף הלשון ג'ון אוסטין — צומחת עמדה מוסרית ייחודית, וגם היא תידון בפרק . הפרק הבא, מאת אסף דרעי, "תיאטרון פוסט-טוטליטרי : מרחב, אדם וטקסט במחזות המוקדמים", מתמקד באחת התופעות האופייניות ביותר לתיאטרון של פינטר : תחושת האיום ( menace ) המסתורית שעולה

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל-אביב. המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה ע"ש פורטר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help