sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא קווי ההתפתחות שבו וכן בדבר משך הזמן של אופני הפעילות המובחנים בו בתקופה המסמנת אותו כדוֹר ולא רק כיחידים . כיצד נתחם את שנות השמונים, שעל תחילתן אפשר להצביע ביתר חדות מאשר על סופן ? בקרב היסטוריונים וחוקרי תרבות קיימת מעין הסכמה שהמהפך הפוליטי ב- 1977 הוא נקודת ציון בהיסטוריה המקומית . בנוגע לסיומו של העשור, הזיכרון הקולקטיבי אולי יצביע על מלחמת המפרץ בתחילת 1991 , עם כניסתם של אזרחי ישראל לחדר האטום . מבחינת שֹידוד הכוחות בספֵרה הפוליטית אפשר אולי לתחם את סיומן של שנות השמונים בבחירות 1992 , עם בחירתו של יצחק רבין לראשות הממשלה עד רציחתו ב- 1995 , בעקבות הסכמי אוסלו . ואכן, מנקודת מבט זו הסתמנה ממשלתו השנייה של יצחק רבין לא כחזרה לשלטון מפא“י ההיסטורית, אלא כניסיון תיקון של הסדר הישן, תהליך שהחל ב- 1977 עם המהפך ; אלא שהסיום והשלכותיו אישרו שעשור זה אינו בגדר ‘סוגריים‘, אלא מִפנה ופרֵדה מהַסְדרים הקודמים . מתוך האפשרויות השונות של תיחום הזמן, הספר עוסק בשנים שבין 1977 ל- 1990 וייסקרו בו גם אירועים בעלי השפעה שהתרחשו בסמיכות לשנים אלה . בשל השפע שתואר לעיל נדרש מיפוי של צירי הפעילות העיקריים בשדה האמנות והתרבות . המיפוי מתבסס על תחקיר ארכיוני, על איסוף וקִטלוג ביוגרפי וביבליוגרפי, על תיעוד וראיונות בהיקף רחב עם יוצרים ויוצרות, אוצרים ואוצרות וכן על ציון תערוכות ואירועים שהתקיימו בארץ ומחוצה לה . בסיס הכרחי זה – מה שהאנתרופולוג קליפורד גירץ מכנה ‘תיאור גדוש‘ – הוא המסד שעליו נבנה הנרטיב של הספר מתוך זיהוי של גורמים ומוקדי כוח, יצרנים, מתווכים וצרכנים, מקומם ותפקידם בעיצוב של התמטיקה, הפואטיקה והפוליטיקה של שדה האמנות . 6 מצב המחקר : שנות השמונים בין האקדמיה לחללי תצוגה אמנות שנות השמונים בזירה הבין-לאומית המחקר העוסק באמנות הבין- לאומית בשנות השמונים מזמן היצע רחב, בכללו מחקרים שמתייחסים להתפתחויות ייחודיות במדינות המערב כגון גרמניה, איטליה, ספרד, אנגליה וארצות הברית, מדינות שהשפיעו במידה רבה, ישירה או עקיפה, על האמנות בישראל . כיווני המחקר של האמנות הבין- לאומית – שראשיתם בניסיונות לסכם ולמיין את רוח שנות השמונים בכלל ואת דור היוצרים שחוללו אותה בפרט – עשויים לשמש אותנו בבואנו לדון באמנות הצעירה בישראל באותו עשור . עם זאת יש להצביע גם על ההבדלים הבולטים בין מצב האמנות והתרבות באירופה ובארצות הברית ובין המצב בישראל . בדרך זו נוכל לסמן את מה שהתרבות בישראל סיננה או בחרה שלא לאמץ . אדוארד לוסי- סמיט ( Lucie - Smith ) בספרו Art in the Eighties ( ‘אמנות בשנות השמונים‘ ) יצר מטריצה אלמנטרית למדי, אם כי עשירה במידע, של השינויים שחלו בעשור, של התחומים שנוספו ושל היוצרים הבולטים . עם זאת מונחים מהתקופה כמו למשל ‘נאו- פרימיטיביזם‘ ו‘טרנס- אוונגרד‘ זכו בעיקר להדגמה ולא לניתוח . 7 אירווינג סנדלר ( Sandler ) , לעומת זה, בספרו Art of the Postmodern Era ( ‘אמנות של התקופה הפוסט- מודרנית‘ ) פיתח דיון הגותי בשורשיה הרעיוניים של התקופה, אבל הדיון שלו ביוצרים מבחינה דורית לוקה בחסר . 8

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help