sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

] 14 [ מ ו ו ת 4 2 פ ע מ י ם ב ש נ י י ה והאי-ודאות מחליפות את הניגודים המסורתיים . מעל לכול, חשוב להדגיש כי התמורות בתאוריה ובביקורת נובעות מנקודת המבט המותקת ומן הפעולה הדחויה . מאז ומעולם מצא הקולנוע דרכים להרהר בפרדוקס המרכזי שלו : 2 מי שמתבונןהנוכחות בצוותא של תנועה וקיפאון, המשכיות וחוסר המשכיות . לאחור בהיסטוריה של הקולנוע מתוך הזמן החולף ודרך ההשתברויות שיוצרת הטכנולוגיה החדשה מגלה מדיום שבו אי-ודאויות ממין זה מופיעות שוב ושוב . באסתטיקה של ההתעכבות נחשף לעין טבעו ההפכפך של הקולנוע — יכולתו ליצור אי-ודאות שהיא בה בעת ודאות משום שהקסם שלו פועל בלי להזדקק לתעתוע או לאחיזת עיניים . הקולנוע הופך, במילותיו של דזיגה ורטוב ( Vertov ) , את האי-ודאות לוודאית יותר . אני מבקשת לחתום את ההקדמה במחשבות על קטע מפורסם מתוך סרטו של ורטוב האיש עם מצלמת הקולנוע , שליווה אותי כל כתיבת הספר והסב לי עונג חזותי . בפתח הסיקוונס מצלם הצלם כרכרה רתומה לסוס לבן, השועט ברחוב במוסקבה ומוביל נוסעים מתחנת הרכבת אל ביתם . ברגע שהסוס ממלא את הפריים הסרט קופא ונהפך ל"תצלום" . הרגע הדרמטי הזה נבנה, כך מבין הצופה בדיעבד, סביב תנועה . את הסיקוונס מטרים שוט של רכבת מגובה המסילה, שמרכז את האנרגייה של המכונה ומוביל אל התנועה המהירה של הכרכרה, ובייחוד של הסוס . הצטברות התנועה מקדמת את תנועת הסרט ואת תנועת הזמן עצמו, ולכן כשהדימוי קופא צץ ומופיע ממד זמן נוסף . התנועה נוטה להנכיח "עכשיו" מתמשך, ואילו היעדר התנועה מייצר תחושה של "אז" . במקרה שלפנינו ורטוב מצליח לעבור בין הרבדים האלה בדימוי אחד ויחיד . הסיקוונס גם מוביל לעיון בשאלת היחס בין הדימוי המוקפא ובין סרט הצילום וההבדלים ביניהם . למרות העובדה ש האיש עם מצלמת הקולנוע הוא סרט תיעודי שמתעד את רחובות מוסקבה ב- 1929 , ולמרות העובדה שכל דימוי מוסרט נהנה מאותו מעמד אינדקסיקלי כמו זה של הדימוי המוקפא, הקולנוע והצילום מעוררים תחושה שונה של טמפורליות . לא מדובר רק בתנועה וקיפאון אלא גם בדימוי היחיד לעומת סרט הצילום, הרגע לעומת הרצף . התצלום מתעד מציאות שמתייחסת אך ורק לרגע הרישום ; כלומר הוא מייצג רגע שחולץ מן הרצף של הזמן ההיסטורי . תהא התמונה הנעה היסטורית ככל שתהא, היא כבולה לסדר של רציפות ושל דפוס שנפרש, פשוטו כמשמעו, ונהפך למבנה אסתטי אשר ( כמעט תמיד ) יש לו דינמיקה טמפורלית שהעריכה כופה עליו .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help