sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

] 10 [ מ ו ו ת 4 2 פ ע מ י ם ב ש נ י י ה חוקרי קולנוע וחובבי קולנוע כאחד . אבל מאחורי המפגש הראשוני הזה בין הווה ובין עבר מתרחש מפגש רטורי יותר . החזרה אל העבר של הקולנוע היא מחווה כלפי היסטוריה קטועה, כלפי היבטים של מחשבה, פוליטיקה ואסתטיקה מודרניסטיות שנגדעו באבם, בלי שהתועלת והרלוונטיות שלהם הופנמו או מוצו . ההיסטוריות הללו משתרגות בהיסטוריה של הקולנוע . חזרה אל העבר באמצעות הקולנוע מתאפשרת, למרבה האירוניה, בזכות סוג הצפייה שהתפתח בעקבות השימוש בטכנולוגיות חדשות, בעקבות האפשרות לחזור אל קטע מסוים בסרט ואז לחזור עליו . החזרה-אל ( return ) והחזרה-על ( repetition ) בהכרח קוטעות את שטף הסרט, מעכבות את התקדמותו ובתוך כך חושפות את יחסו המורכב של הקולנוע אל הזמן . למותר לציין שאין כאן בעצם שום דבר חדש . לראות את הקולנוע באמצעות העיכוב פירושו לגלות קולנוע שתמיד היה שם — אם בגלוי, כמו בניסיונות של האוונגרד, ואם בהיחבא, במגוון הגדול של סרטים עלילתיים . מן הבחינה הזאת הספר עוסק בנקודת מבט שהשתנתה, בהשתנות תפיסת הקולנוע שלי בין "אז" ובין "עכשיו" ובחשיבות החדשה שקיבל הייצוג של הזמן על רקע ההווה . דוגמאות לקיפאון למשל אני שואבת גם מן הקולנוע הישן ולא רק ממנגנוני העיכוב החדשים . הקולנוע המעוכב פועל בשתי רמות : ראשית, הוא מתבטא בעצם מעשה ההאטה של שטף הסרט . שנית, הוא מתבטא בהתמשכות הזמן, שבה פרט מסוים נותר רדום כביכול ומחכה שיבחינו בו . יש כאן הקבלה רופפת למונח של פרויד ( Freud ) "פעולה דחויה" ( deferred action, Nachträglichkeit ) , שמתייחס לאופן שבו הלא-מודע משמר חוויה מסוימת, שההשפעה הטראומטית שלה עתידה להתממש רק באירוע מאוחר יותר שיתקשר אליה . פרויד גיבש את מחשבותיו על הפעולה הדחויה מתוך הניתוח של בעיית המיניות בהתפתחות האנושית . ילד קטן עשוי לא להבין את המשמעות של אירוע מיני שחווה או היה עד לו . אך בשלב מאוחר יותר, לאחר תחילת ההתבגרות המינית, חוויה דומה עשויה להפעיל מחדש את משמעותו של הזיכרון הזה, שנשכח ואוחסן בלא-מודע . לקולנוע ( כמו לצילום ) יש קשר מיוחד לזמן, שכן הוא משמר את הרגע שבו הדימוי נרשם וחורת מציאות חסרת תקדים בייצוגי העבר . אפשר להשוות את "פונקציית האחסון" הזאת לזיכרון של אירוע שנחקק בלא-מודע אבל אינו זמין לתודעה . שניהם ניחנים במאפייני הסימן האינדקסיקלי, חותַם הטראומה או חותם האור, ואת שניהם יש לפענח במבט לאחור על פני הזמן המעוכב .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help