sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מודל FIT לקידום עבודה רב-מקצועית / / 11 תודעה של זהות אישית ומונעות מאינטרסים אישיים של חברי הצוות, ואילו ההחלטות הפוריות ביותר הן אלה המתקבלות מתוך זהות צוותית ומוכוונות לטובת הלקוח ( Dorahy Hamilton , 2009 & ) . מודל נוסף, מתחום הרפואה, מתמקד בהיבט חיוני אחר של עבודת צוות רב-מקצועי - מנהיגות ( 2005 , Damour , Ferrada - Videla , Rodriguez , & Beaulieu ) . לטענת הכותבים, לצוות רב-מקצועי יש פוטנציאל רב יותר ליצור תוכניות התערבות אפקטיביות בשל הידע הנרחב והמגוון של שותפיו . עם זאת, לא תמיד סינון המידע נכון, והשיתוף במידע שנאסף והבנייתו לידע לא תמיד מותאמים למקרה . על פי המודל, מנהיגות בכירה תוכל לסמן מה רלוונטי וכיצד אפשר להשתמש במידע המגוון באופן פורה . חשיבותם של ההיבטים הללו מודגמת ברפורמה 'שילוב והכלה' שמקדם משרד החינוך בישראל, שעניינה שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל וקידומם בעזרת מענים מגוונים . רפורמה זו מחייבת לחזק את תחושת המסוגלות של צוותי החינוך ואת יכולותיו של בית הספר ה'רגיל' לתת מענה למגוון התלמידים ( נבון, 2018 ) . כיום, פיתוח מקצועי מתמקד בפיתוח יכולות מקצועיות כגון הוראת לקויות למידה, התמודדות עם בעיות רגשיות וכדומה . אולם כבר כיום הצטבר אצל גורמי חינוך וטיפול בשדה ( למשל עובדי מתי"א, פסיכולוגים חינוכיים ועוד ) ידע מקצועי מגוון ורב - פדגוגי, פרה-רפואי ופסיכולוגי-טיפולי ; נדמה כי חסרים דווקא מבני עבודה ודפוסי שיח בין-מקצועיים פוריים ( מנור-בנימיני, 2009 ) , שיאפשרו לידע שקיים אצל אנשי מקצוע שונים להימסר לאחרים ולריבוי נקודות המבט להוליד תובנות חדשות ולתרום לגיבוש פרקטיקות חדשות . יתרה מזו, במסגרות רבות המענים המקצועיים השונים ( המגיעים למערכות דרך פרויקטים שונים של ספקי-חוץ ) כה רבים, עד שלעיתים הריבוי מבלבל את הילד יותר מאשר מקדם אותו ( 2017 , . Bevington et al ) . אם כן, בשדה יש לא מעט משאבים ; אך כדי לקדם ילדים עם צרכים מורכבים קידום של ממש נדרשת מנהיגות מוכוונת אינטגרציה, כזו שתפעל לאיגום המשאבים מתוך תפיסה פסיכו-חינוכית, תעודד מפגש בין אנשי המקצוע השונים ותטפח חשיבה רב-מקצועית שתאפשר לתרגם את הידע הרב והניסיון הרב שלהם לעבודה מתואמת וסינרגטית יותר . נוסף על ההיבטים שצוינו, במחקרים נוספים ( 2013 , . Nancarrow et al ) נמצאו ערכים שיש להם חשיבות להתהוותה של עבודה רב-מקצועית אפקטיבית : עמדה מוכוונת לקוח ( או - הלקוח במרכז ) , מחויבות לצוות, כבוד הדדי ואמון, חזון ברור ביסוד העבודה המשותפת ואיסוף ראיות וממצאים בעניין השפעה של התערבויות . כל אלה נדרשים כדי שצוות רב- מקצועי יוכל לעבוד באופן רפלקטיבי ולבחון את יעילות עבודתו ואת השפעתה בשטח . במחקר רחב היקף שפרסמה אוניברסיטת קוונטרי ( Coventry University ) שבאנגליה כחלק מתהליך הערכה של הרפורמה הלאומית בתחום הבריאות ( NHS - National Health Service ) , בחנו החוקרים מגוון רחב ביותר של מערכות רווחה ובריאות הנפש בהקשר של עבודה אינטגרטיבית ( 2017 , . Clouder et al ) ואיתרו פרקטיקות מרכזיות המקדמות

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help