sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לָרֶשֶׁת אֶת הָאָ רֶץ, לכבוש את המרחב 21׀ משמרת חוק", שמשמרת את המרחב תחת שליטה יהודית ( בנימין, ׀ 2006 ) , אפשר לומר ש"במצב החירום" הציוני התחוללה למעשה קריסה של ההבחנה הזאת ואז "הכל יכול לקרות : גם הנורא מכול מצד אחד וגם הגאולה מצד אחר" ( אופיר, 2009 א : 55 ) . מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, שהשפעתו על העלייה השנייה היא מן המפורסמות, כפר באפשרות שהדת שאמורה לשרת את הלאומיות הריבונית תתממש בלי אלימות . בעבורו, התאולוגיה הפוליטית ( שמיט, 2005 ; חבר, 2013 ) היא הדרך היחידה שבה יכולה הדת להשתמר בשיח הלאומי : ואפן ואראה אחרי זה, כי בנינו לנו עליות בשמים יותר מדי, כי אנשים רוחניים אנו יתר מן המידה ושהרוח אוכל בבני שבטי את כל הגו ועושה אותנו לחסרי-אונים . אז הגיתי את הרעיון של שינוי-ערכין בנו, שינוי-ערכין בכל אשר לנו ; ואומר למגר את מ מש ל ת-הרוח ולהמליך את החומר, להשיב לנו את הכוח והעוז, לעשות אותנו לבני-אדם היודעים את החיים והם לא רק לויים שומרי-דת . שבתי וראיתי, כי אין יחיד בלי חבורה ; אין משפחה כובשת לה דרך בלי אדמה לשבת עליה, אין עם בלי ארץ . — כפרתי בתנאי הגלות זה דור ואמרתי לאחֵד את העם עם נוהו מקדם, אם גם רחוק הייתי מן העושים והמעשים אצלנו, מהם ומהמונם ( ברדיצ'בסקי [ 1907 ] , תש"ך, שעה - שעו ) . שינוי הערכים הניטשיאני של ברדיצ'בסקי היה מכוון ליצירת ריבונות יהודית באמצעים אלימים , בעזרת "הכוח והעוז " הנשענים על התאולוגיה הפוליטית . האלימות באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בהשתלטות על טריטוריה , שכן "אין משפחה כובשת לה דרך בלי אדמה לשבת עליה , אין עם בלי ארץ " . ברוח זו כתב ברידצ'בסקי גם במאמרו "אדמה ", שהתפרסם תחילה ב"המעורר " של י"ח ברנר ( ברדיצ'בסקי , 1907 ) , על השבת שמצרפת את החול והקודש בחיים "עבריים וארציים " : " גם המצוות , שעל פי דין אינן תלויות בארץ, ניתנו בארץ וכוחן בארץ . תרבות רוחנית וחמרית , לאומית-עצמית,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help