sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

" לבירור רעיוננו מיסודו " ׀ 13 שם המאמר העומד במרכז עיוננו הוא "לבירור רעיוננו מיסודו" . תנו דעתכם על השימוש בכינוי השייכות בגוף ראשון רבים : "רעיוננו" . אד"ג מעמיד את עצמו בקבוצה אחת עם קוראיו . מקריאת המאמר מתברר מהו אותו רעיון : כולנו אנשים יהודים בני לאום אחד . כבני לאום מיוחד ונרדף זה נולדנו וגדלנו באותה גלות והתחנכנו באותה תרבות יהודית-רוסית . על רקע ניסיון חיינו בגלות הגענו להכרה שסופה של הגלות הגיע . בגלות אורבת לנו סכנה של ניוון והשמדה פיזית ורוחנית . אין תקווה שמצבנו ישתפר . להפך, מצבנו מידרדר לקראת אסון שלא היה כמותו . המהפכה, שרבים מאִתנו קיוו שתביא את הישועה, איננה מיטיבה עם איש, גם לא עם העָם הרוסי . זו מהפכה רצחנית . שליט עריץ נרצח ושליט עריץ לא פחות ממנו קם תחתיו . ליהודים המהפכה מסוכנת יותר, שכן הם שנואים גם על המהפכנים וגם על תומכי השלטון הקודם . גם אם יתבוללו ויזדהו עם האידאולוגיה המהפכנית לא יוכלו להימלט . כולנו הגענו אפוא למסקנה לאומית שהיא גם מסקנה אישית : תקוותנו היחידה לחיים אנושיים היא לשוב לארץ מולדתנו כדי להכות בה שורש ולבנות בה יישוב עצמאי . הארץ רובה עדיין שוממת ויש בה די מקום להקים יישובים בלי שניאלץ לפגוע בזכויות העם הערבי היושב בה . זהו עם עני, מנוצל ומדוכא . נוכל לשתף פעולה ולהיבנות בארץ אִתו יחד כשני עמים חופשיים שווים שיושבים על אדמתם . הרעיון הציוני שאד"ג מכנה "רעיוננו" זוכה להגדרה תמציתית כבר במשפט הפותח את המאמר : "הרעיון מצד תכנו ברור : תחיית עם ישראל בארץ-ישראל" . שימו לב שאד"ג מדבר על התחייה כאילו היא מקובלת על דעתם של כל החלוצים . על סמך מה הוא מניח שגם החלוצים המהפכנים של העלייה השלישית דוגלים כמוהו בתחייה ? אד"ג אינו משיב על שאלה זו, אבל בשעתו הייתה התשובה מובנת מאליה . אנשי העלייה השלישית אמנם דגלו במהפכה הקומוניסטית, אבל כשבאו לארץ כחלוצים בעקבות חלוצי העלייה השנייה נאלצו לפעול כמוהם : לסלול כבישים, לבנות בתים, להתיישב על האדמה ולעבוד אותה, לפתח חקלאות, מלאכה וחרושת ולהחיות את הלשון העברית ואת התרבות העברית . זו התחייה כפשוטה . בפועל לא היה הבדל בין מפעלה של העלייה השנייה ובין מפעלה של העלייה השלישית, ולוּרק מפני שבארץ השוממת לא הייתה ציביליזציה קפיטליסטית שאפשר להשתלט עליה ולחולל כנגדה מהפכה . את הארץ היה צריך לבנות — והיה אפשר לבנות אותה מלכתחילה על יסודות הצדק החברתי . אף על פי כן, מן הדברים שכותב אד"ג בהמשך המאמר אנחנו למדים שהחזון הסוציאליסטי של חלוצי העלייה השלישית בכל זאת סתר את חזונו הלאומי של אד"ג . נראה שלכן קבע בכותרת מאמרו שאת הרעיון יש לברר "מיסודו" .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help