sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 ׀ "לבירור רעיוננו מיסודו" אומה" ו"לבירור רעיוננו מיסודו" . ואולם המאמר "בניין אומה" לא השביע את רצונו של אד"ג והוא לא השלימו . במאמר "לבירור רעיוננו מיסודו" השקיע מאמץ שכלי-רגשי אחרון להוכיח את צדקתו . אבל כדי להצליח במטלה זו היה עליו להשפיע על קוראיו, שהיו משוכנעים באמת המוצקה של האידאולוגיה שהשתלטה עליהם, להקשיב לדבריו ולשקול אותם לגופם . מטלה זו הייתה מלכתחילה מטלה אוטופית . הן בגלל עומקה של מחשבת אד"ג, שלא היה אפשר לנסח אותה ניסוח אידאולוגי פופולרי כמו הניסוחים הפופולריים של האידאולוגיה המרקסיסטית-לניניסטית, הן מפני שאמונתם הנלהבת של חלוצי העלייה השלישית אטמה את אוזניהם מלשמוע ביקורת . אדם מהופנט כפוף לסמכותם של מהפנטיו ואינו מסוגל לחשיבה עצמית . כדי להבקיע את חומת האטימות נדרש אד"ג לבטל את ההיפנוזה ולעורר בקוראיו חשיבה עצמית . האם אפשר לעשות זאת במאמר ? האם הקוראים שפנה אליהם ירצו לקרוא את המאמר אם יטען בפתיחתו שהוא בא לסתור את דעתם ? אד"ג קיווה שאם לא יעמוד על הקתדרה המרוחקת וירצה, אם לא ינסה להכתיב את דעותיו או להפנט, אלא יציע את השקפותיו כמחנך סוקרטי, כאחד מחבורת החלוצים — יצליח לעורר בקוראיו נכונות להקשיב לדעה שונה משלהם ולשקול אם יש בה גרעין של אמת שיש בו כדי להרחיב ולהעמיק את מחשבתם . מסיבה זו נמנע אד"ג בתחילת מאמרו מלתקוף ישירות את האידאולוגיה המרקסיסטית . תוכן דבריו אמנם לא עלה בקנה אחד עם הנחותיה, אבל ניסוחם היה ענייני ולא וכחני והוא נמנע מלהזכיר את הרעיונות המרקסיסטיים שכנגדם כיוון את דבריו, קל וחומר את השם "מרקסיזם" . עם זאת ראוי להדגיש שאי אפשר להבין את דבריו נכונה בלי להכיר את הרעיונות המרקסיסטיים שכנגדם כוונו . זו קביעה מתודית : המאמר "לבירור רעיוננו מיסודו" נכתב מראשיתו עד סופו כדי לנגח את המרקסיזם-לניניזם של חלוצי העלייה השלישית, תחילה בעקיפין ואחר כך בגלוי, במילים מפורשות יותר ויותר . אד"ג שב ומדגיש את הסתייגותו מסגנון הדיבור ומצורת הוויכוח התעמולתי-היפנוטי של המרקסיזם . חשוב לו מאוד לשכנע את קוראיו שאין הוא תועמלן שבא להפנט את קוראיו ולכפות עליהם דעה שמנוגדת לדעתם . אדרבה, שכנוע בדרך כזאת ייחשב בעיניו כישלון ולא הצלחה . מטרתו העיקרית אינה להאדיר את עצמו כמורה ומנהיג ולנגד עיניו עומדת רק טובת העם וטובת המפעל שהוא מחויב לו . לכן אין הוא רוצה שקוראיו יקבלו את דעתו, אלא להביא אותם לידי חשיבה . ואם מכוח ניסיון חייהם ונטיות רוחם יסיקו מסקנות שונות משלו, אחת היא בעיניו, ובלבד שייתנו לעצמם דין וחשבון על דעותיהם ועל מעשיהם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help