sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יהודיבור : מסות על תרבות יידיש | 14 | ועד ליוסל בירשטיין תושב ירושלים מכאן, דרך מנדלי מוכר ספרים, טביה החולב והיצר הרע של יצחק בשביס-זינגר . בתוך מערכת הכוחות שבה שימשה היידיש שפחה בלבד, שפת ליווי, מאמע-לשון, זה היה קו גברי – ומלא חיים – עד מאוד . למרבה המזל, ארץ מאמע-לשון לא הייתה צריכה לחכות עד שימציא כל סופר וסופר בישראל את הקול המתאים לו כדי שתתגבש שושלת יוחסין . המפעל האנתולוגי, כינוס קולות ומקורות מרחוק ומקרוב, הוא שאִפשר את מיסודה של תרבות היידיש . מלאכת הכינוס ביידיש, כפי שיתברר בפרק השני, החלה הלכה למעשה בראשית המאה השבע-עשרה, בהופעת המהדורה הראשונה של ה"מעשה-בוך" . איזהו גיבור תרבות ? המקבץ יחד סיפורים ושירים המפוזרים על פני מרחבי אשכנז ומכניס אותם לאוסף ספרותי המכונה "ביבליאָטעק" – ספרייה בצרפתית – או "אנתולוגיה" – זר פרחים ביוונית קלסית . בקצב קצת מהיר מדי יציג פרק זה גיבורי תרבות מוכרים ולא מוכרים כלל : ר' יעקב בן אברהם ממזריטש דליטא, ר' יוזפֶא השמש מוורמס ובנו אליעזר ליברמן, שלום-עליכם, י"ל פרץ, משה בסין, בר בורוכוב, זישה לנדוי, עזרא קורמן, טודרס גלר, שמרקה קצ'רגינסקי, בר מרק ובנימין הרושובסקי-הרשב . בזכותם שימש הכינוס שלוש מטרות שונות אך משתלבות : כינוס לשם שמירה ומִחזוּר, כינוס לצורך יצירת קהילה מדומיינת וכינוס לשם חידוש וחזון אוטופי . בְּרָב-עָם – הַדְרַת-יידיש ( על פי משלי יד, כח ) . למפעל הכינוס המתועד בפרק השני יש שני המשכים בפרק החמישי והשישי : אחד בגטו ורשה ואחד בבית העלמין "מאונט כרמל" אשר ברובע קווינס, ניו יורק ; אחד שפרץ עומד בראשו, ואחד ששלום- עליכם משחק בו את התפקיד הראשי ; כינוס בתגובה לפורענות בקצה האחד, וכינוס שהוא אתר מהפכני בקצה האחר . אין זה סיפור מורבידי מבעית כלל, וגם אין זה נרטיב גלותי מדכא . זה שיעור על התקוממות והתחדשות . הפרק החמישי, שעניינו הארכיון המחתרתי "עונג שבת", נפתח בקולו הבלתי אמצעי של פרץ . הסגנון הקצר והקולע, מרובה סימני

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help