sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

יהודיבור : דברי מבוא | 13 | י"ל פרץ ( 1852 - 1915 ) ושלום-עליכם ( הוא שלום סולומון רבינוביץ', 1859 - 1916 ) . שניהם שילבו ביצירתם – בבלדות, בסיפורים, בכתבות, במחזות ואפילו בביקורת – דמויות הדוברות כל אחת בדיבור ובאופי הייחודיים לה . שלום-עליכם נתן לגיבוריו לדבר בלי סוף, בלי מצרים, לחשוף בשטף דיבורם המופרז את עימותם ומאבקם עם החיים, ואילו דיבורם של גיבורי פרץ הוא קצר, קטוע וקולע . במיטב יצירתו נתן שלום-עליכם את רשות הדיבור לגיבוריו בלי פרשנות יתרה או תיווך כלשהו . אני מדבר – משמע אני חי ! 2 גם פרץ הצעיר נחשף לשפה המדוברת, אבל מכיוון הפרט והיחיד, ולא מכיוון הכלל והעם . ברגע שפתח את דלת בית המדרש של אבות אבותיו ויצא ממנו, דומה שנכנס לשוק הומה ובו בני אדם מכל סוג ומכל מעמד, שפות שונות בפיהם, קצתן לא מובנות . קריאת ספרות פירושה להקשיב לקולות למיניהם . כתיבת ספרות פירושה לחדור לפנימיותו של האדם דרך דיבורו הישיר עם עצמו ועם זולתו ( ועל כך בפירוט בפרק הרביעי ) . ובכן, היבט אחד של התרבות החלופית ביידיש הסתמך על דיבור פשוטו כמשמעו, אבל ההסתמכות על הדיבור לא הייתה משימה פשוטה . מניין יבואו קולות חדשים בעלי סמכות, עוצמה ושמחת חיים ? איך יבואו לידי ביטוי בדפי הספר או בגיליונות העיתון – שהוא יצור חדש בעולם היידיש ? כל עוד לא הייתה ליידיש סמכות עצמאית, היה על הסופר המשכיל למקם אותה בתוך ממסד קיים . והמדיום הוא המסר . אם בשבתות הבידור היחיד שבנמצא הוא להקשיב לדרשה מפיו של מטיף מוסר המכונה "מגיד", על הסופר המשכיל להתחפש למגיד, להביא פתגמים ופסוקי תורה, להראות את התורה שניסח לעצמו . כך נוצר "הסקאז התרבותי", נושאו של הפרק השלישי, וכאן המקום להודות לגרשון שקד ז"ל, שהציע לי את האוקסימורון המבריק הזה . שושלת היוחסין נמתחת מד"ר משה מרקוזה יליד סלונים מכאן 2 ראו ד' מירון, מפה לאוזן : שיחות ומחשבות על אמנות המונולוג של שלום עליכם, אפיק, רמת גן תשע"ב, בעיקר הפרק "מדוע נוסיף להאזין לטביה ? ", בעמ' 33 - 76 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help