sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

| 11 | מבוא ממחוזות המודרניזם האנגלוסקסי — ואשר השפיעה השפעה עצומה על דורות של יוצרים בכל תחומי האמנות . זך היה גם דוברה הראשי של פואטיקה זו, וניסח במאמרים ובמסות את האידאל הפואטי של שירת "החרוז החופשי" . אף ששירתו של זך אינה קורפוס חתום, נראה שאפשר לאתר בה שלוש תקופות יצירה עיקריות . הראשונה, בשנים 1955 – 1966 , כוללת את ספרי שירתו המרכזיים של זך : "שירים ראשונים" ( 1955 ) , "שירים שונים" ( 1960 ) ו"כל החלב והדבש" ( 1966 ) . בתקופה זו אף כתב זך את מאמריו המרכזיים ואת מסתו הגדולה "זמן וריתמוס אצל ברגסון ובשירה המודרנית" ( 1966 ) . התקופה השנייה, בשנים 1979 – 1984 , שנפתחה בקובץ השירים "צפונית מזרחית" ונחתמה בקובץ "אנטי מחיקון", סימנה את תחילתו של מפנה בשירתו של זך, שהחלה לטפל ישירות בחומרים חברתיים ופוליטיים באופן שלכאורה לא נתקיים בספרי השירה המוקדמים ( אך בלט בכתיבתו המסאית של זך באותה עת ) . התקופה השלישית, שראשיתה בספר השירים "כיוון שאני בסביבה" ( 1996 ) , סימלה בעיני רבים את מה שאחד משירי זך המוקדמים כינה "ירידת כושר הריכוז של המשורר" ; שירים אלו ניכרים ברדוקציה המינימליסטית שלהם, שהמשורר עצמו הציג אותה בספר "הזמיר כבר לא גר פה יותר" ( 2004 ) כנבירה ב"אשפת" העבר . הספר הנוכחי יתמקד בשלב הראשון של היצירה הזכית ; שלב גיבושה מול אסכולת שלונסקי - אלתרמן ושלב חדירתה אל לב הקנון של השירה העברית . הספר מבקש לבחון יסוד מהותי בעולמו של זך, שטרם זכה לבירור מחקרי כולל — מקום המוסיקה בעולמו . בחינת יסוד זה, כך נראה, תסייע להבין את מניעיה של המהפכה השירית שחולל זך ואת הליך השתלטותו על קנון השירה העברית בשני מובנים : הן מבחינת התהליך הפנים - יצירתי של השירה הזכית הן במובן החברתי - פוליטי המשתמע מקריאת שיריו ומאמריו של זך כטקסטים הנכתבים במרחב

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help