sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המוסיקה של המהפכה | 10 | כל הדרכים והפגעים / לשווא, רק שם מותר לנוח, לרוות קצת נחת / מניסיון חייךָ שלעולם לא ניתן חינם / לפני אובדן שרידי חיוניותו" . ה"דרך" בעולמו של זך, עוד משיריו המוקדמים, היא סימן ברור של התמודדות עיקשת עם העולם האלתרמני, שכן בעולמו של האחרון כרוכה הופעת הדרך בהופעתו של הניגון — אותו "ניגון" שנזנח לשווא ( וכלום יימצאו שרידיו של ניגון זה בשורה כמו "רק בירוק לא היו כל הדרכים והפגעים / לשווא" ? ) ; "ניגון" שרדף את זך שנים ארוכות, ואין הוא אלא ביטוי מורכב מאין כמותו של מערכת היחסים אדם—עולם . המציאות הנופית המופשטת לחלוטין של הפואמה "מזמור שיר לירוק", שמבחינה זו אינה שונה משירים אחרים של זך, הופעותיה של ה"דרך" בפואמה זו ( בשירים רבים של זך ה"דרך" שנמחקה מן התוכן — כדי לטשטש את עקבותיו של ה"ניגון" — מצאה לה ביטוי צורני, בבחינת "שיבת המודחק", בדמות אפקט החזרה ) , הדינמיות של הפואמה הנוכחית, שגם היא אינה אלא דינמיות של עולם אמורפי — כל אלה מוליכות שוב ושוב אל פסוק אלתרמני נודע : "הנה העצים במלמול עליהם" ( במקרה או שלא במקרה, מסתתר פסוק זה בשיר אחר שכונס בספרו זה של זך : "הנה העצים כבר קוראים בשמךָ" ) . כלום "מזמור שיר לירוק" אינו אלא ניסיונו של זך "בלבם לנגוע" — לגעת בעולם בדרך ההתנסות — ניסיון שנידון מראש לכישלון ? אין לדעת . כך או כך, השיר משמש נקודת מוצא הולמת לדיון שספר זה, שהקורא אוחז בידו, מבקש לעורר — מקומו של אותו "ניגון" נוכח - נעדר בעולמו של זך ; שאלה הקשורה ביחסיו המורכבים של זך עם העולם האלתרמני, וביחסיו עם העולם בכלל . * * * נתן זך, כידוע, היה בין מכונניה של פואטיקה שיסודותיה נותרו איתנים גם היום — כשישה עשורים לאחר שיובאה אל שדה השירה העברית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help