sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המוסיקה של המהפכה | 8 | ולא באים . צומחים / בלבד ובידיעה ולא מתוך תקוות / אנוש בָּלָה" ) שכדי לפענחו אין צורך בישויות מתווכות ; "ידע" שאינו שייך לשום מסגרת דיסקורסיבית, אלא ל"עולם" עצמו, למרחב שהקשר בינו ובין האדם ניתק כביכול . "הירוק", במובן זה, הוא מימוש אפשרי של כל משאלותיו של זך — החל בנהייתו המוקדמת אחר "חיקוי החיים הפנימיים" ( כך כינה זאת במסה "זמן וריתמוס אצל ברגסון ובשירה המודרנית" ) או בשאיפה ליצור " rapport כלשהו עם המציאות" ( כך ברשימה "לאקלימן הסגנוני של שנות החמישים והשישים בשירתנו" ) , וכלה בחיפושיו המאוחרים אחר "מקום" שירי, נפשי או הגותי, שימזג בין זמן ההווה הנמשך של שיריו, הציפייה לעתיד קרוב ובלתי ידוע והמבט ה"אורפאי" לאחור . אם כך, הרי ששיר זה מצטרף אל פואמות אחדות של זך — חריגות ומסקרנות בפני עצמן — דוגמת "אני שומע" ו"מקום", ומציג את אחד משיאיו של ניסיון התקרבות אל ה"טבעי" . אחד מסימניו של ניסיון זה הוא קולאז' המובאות המעניין המופיע בפואמה, ובו פסוקים או רמזי פסוקים שמקורם בשירים אחרים של זך ( בבחינת "בשברי פסוקים אלה סמכתי את הריסותַי", כדברי ת"ס אליוט ב"ארץ השממה" ) . כך, למשל, אפשר לזהות בפואמה הנוכחית הדים ובני הדים של "הצייר מצייר" ( "המשורר אינו שר" ) , של העלה "אשר נפל" מ"ראיתי ציפור לבנה", של השיר "יופייה אינו ידוע" ( "כך לא ישיר העץ, לא תזמר הרוח", כותב זך בפואמה זו ) , ועוד . גם אִזכור מסתורי של "כלֵי נגינה" שלא הותירו בעולם דבר ( "גם לא תקווה" ) בפואמה זו מצטרף אל מופעיה של המוסיקה בספרו הנוכחי של זך וברבים משיריו . אלא ש"הירוק", כפי שמתברר עד מהרה, גם הוא אינו אלא "מבוא" : "ירוק הוא רק מבוא" . גילויו אינו מבטיח דבר ( "יְרֹק תקווה / נכזבת אף היא רק בוסר והשתהות [ . . . ] כי רק המתגשם / ירוק וגם זאת לזמן מוגבל" ) , ועדיין מזמזמים סביבו כזבי "הבלבול אשר השחית את דמיונך" . אין בגילוי זה משום פתרון שלם וממצה ( "אך גם שובַע

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help