sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה [   11  ] שקריאת התורה גרמה להם את המתח שקיבל ביטוי בדמעות . קריאת התורה לא נעשתה על-ידי מישהו מן הציבור . לשם כך היה להם מועמד מן המובחר, הוא עזרא, סופר מהיר בתורת משה, שהכין לבבו לדרוש את תורת ה' . ואילו המלך נתן לו כל בקשתו וגם העניק לו את כתב הנשתון ( עז' ז,ו-יא ) . במועמד זה התאחד הכושר של עזרא עם האינטרס של המלכות ואין פלא שעזרא מופיע בפרק זה כדמות פעילה ובולטת ביותר . הוא הביא את ספר התורה לעם, וגם אומר לעם מה לעשות וכיצד לנהוג וההנהגה נאספת אליו 'להשכיל אל דברי התורה' . כאן אנו מגיעים אל התמיהה לכאורה, בסוגיה זו, היא התמיהה של פרק ח שבספר נחמיה . בפרק ח הקטן מוזכר עזרא בשמו שש פעמים ועוד כמה פעמים הוא מוזכר בפרק זה בהתייחסות אליו בגוף שלישי . השאלה היא אם איזכורים אלה, או כמה מהם, אכן מתכוונים לספר עזרא, או שלפחות יש להם קשר לספר עזרא . אם כך הדבר הרי זו באמת תמיהה גדולה . שהרי פרק ח, כמוהו כפרקים ט – י ( עם עוד עשרה פרקים ) , הם חלקים מספר נחמיה ואת התלות הזאת אי-אפשר לשנות . אם אכן יש בפרק ח התייחסות ל ס פ ר עזרא, יהיה פירוש הדבר שבספר נחמיה יש קרע המכיל קטע, או קטעים, של ספר עזרא – וזה מסוג הסברות שקשה להעלותן על הדעת . על כורחנו אנו אומרים שהאיזכורים התכופים של עזרא בפרק ח, כולם מכוונים לעזרא האיש, שיש לו נוכחות מסיבית בפרק ח ושוויון השמות, של האיש ושל הספר, אינו אומר כלום . עם זה ראוי לציין שבפרקים ט – י אין השם עזרא בא אפילו פעם אחת . וכשהוא מופיע בפרק ח ובצורה בולטת בהחלט, יכול אדם להיתפס לספקולציות ביחס לעזרא הספר . מוטב לזכור את הגבול : כל איזכורי עזרא בפרק ח מדברים, כאמור, בעזרא האיש . וסימן לכך היא העובדה שלכשמדובר שם בעזרא הוא מכונה הכוהן, הסופר, או שהוא עושה פעולות של אדם : מביא את ספר התורה, קורא בו, עומד על מגדל עץ, פותח את ספר התורה, מברך את ה', 'ויאמר להם' ( פס' י ) . מכל מקום, עם הקביעה שעניינו של פרק ח הוא בעזרא האיש ואין בו כלום על עזרא הספר – סמי מכאן התמיהה שהזכרנו . עזרא הספר לא הוזכר אפילו בספר עזרא ( אבל שם הוא קיים בפועל ) . הפרדה זו שעשינו לאחרונה בין עזרא הספר לעזרא האיש, שבו בלבד מדובר בפרק ח, מייתרת את ההנחה שהחזקנו בה, שלכשהורכב ספר נחמיה כבר היה ספר עזרא במצב קאנוני מלפני זמן-מה והיה חסום מפני הכנסת דברים חדשים ולפיכך נדחו הפרקים ח – י לספר נחמיה ( ראה להלן, פרק ד, סי' 13 ) . דברים שנכתבים צורכים זמן ובמהלך הזמן מתרחשות

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help