sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הקדמה [   01  ] במה מדובר . מילית היחס 'אל' שבמשפט החיבור, נצמדת בכתוב לשם הנחוץ לפי העניין ( עז' ג,א 'כאיש אחד אל ירושלם' ; נחמ' ח,א : 'אל הרחוב אשר לפני שער המים' שממשיך בסיפור ) . על-ידי כך משתלב משפט החיבור בסיפורים שונים ושילובו מקיים בכל מקום את הרציפות . נוסף לקיצוצים שנעשו בכתוב, המצב הבעייתי של ספר עו"נ מתבטא בכל מיני גילויים יוצאי-דופן הנוגעים לעצם תוכנו של הכתוב ולפחות במבט ראשון הם מעוררים תמיהה . כך, למשל, שלושת הפרקים ח – י בספר נחמיה, שכבר אמרנו שהם גוש רצוף, שפרקיו מקושרים זה לזה ואף אפשר לראותו כיחידה אחת . ובמיוחד צריך לעורר תמיהה, לכאורה, פרק ח, שהוא השאור שבעיסה . וזה התוכן הכללי והעיקרי של הפרקים בגוש זה . פרק ח : קריאה בתורה בציבור בפעם הראשונה ; פרק ט : ישראל 'מתוודים על חטאותיהם ועוונות אבותיהם' אגב סקירה מקיפה מבריאת העולם עד מצוקת ההווה . פרק י : 'ובכל זאת אנחנו כורתים אמנה וכותבים' ( פס' א ) וחותמים בהתחייבות 'ללכת בתורת האלהים' ( פס' ל ) ולא להתחתן בעמי הארץ ( פס' לא ) ולקיים מצוות שונות המותנות בוויתור חומרי ( פס' לב-מ ) 'ולא נעזב את בית אלהינו' ( פס' מ ) . החלוקה השיטתית בין הפרקים גלויה לעין וגם המעברים ביניהם באים לידי ביטוי בכתוב ( בין פרק ח לפרק ט – קריאה בתורה בסוכות וצום בעשרים וארבעה 'לחדש הזה' ; לאחר פרק ט – 'ובכל זאת אנחנו כורתים' ופרשת האמנה ) . אין ספק שהפרק החשוב ביותר בין שלושת הפרקים, מבחינת העניין הנדון בו, הוא פרק ח, שמתואר בו המפגש הראשון של קהל ישראל עם התורה הנקראת, ברחוב [ = ברחבה ] אשר לפני שער המים . אמנם בכל שלושת הפרקים מתוארים ישראל כנמצאים על מישור אחד, באשר כולם חדורים יראת שמים . כולם מקבלים בהסכמה ובצייתנות את הנאמר להם ואין פוצה פה ומצפצף . ובווידוי הארכני של פרק ט ( שגם בו קוראים בתורה אבל 'רביעית היום' ) וכן באמנה של פרק י אין שום ספקות ולא היסוסים וכל שכן לא התנגדות . ובכל זאת נשמרת לפרק ח זכות הראשונות ועמה באה גם עדיפות מסוימת . פרק ח הוא הקטן בשלושת הפרקים, אבל יש בו ריכוז רב עם תיאור עצים של נסיבות, תיאור המחפה על עוצמה רגשית . נקודת המוקד היא בכי העם 'כשמעם את דברי התורה' ( פס' ט ) וזה הבכי היחיד שדובר בו בשלושת הפרקים . סיבת הבכי היתה התפרקות ממתח ואומנם כמה פסוקים לפני כן נאמר : 'ואזני כל העם אל ספר התורה' ( פס' ג ) . משמע

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help