sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הקדמה [   8  ] שדמותו של עזרא נתגדלה עם הזמן ובתקופת בן-סירא עדיין לא הגיעה דמותו לאותו שיעור-קומה שניתן לה בדברי חז"ל, כפי שאמרו . עם זה אפשר שבעשרת פרקי ספר עזרא לא נאמר על עזרא משהו מעורר ומיוחד שיהיה בו משום 'סיפור' – לא בניין מקדש ולא חומות ירושלים ( קריאת התורה שבעקבותיה נכרתה האמנה מסופרת בפרק ח של נ ח מ י ה ) . אפשר אפוא שזה טעם שתיקת בן-סירא על עזרא . לצד עו"נ היו עוד ספרים מבין הכ"ד שכניסתם למעמד קאנוני היתה מאוחרת . כאלה היו ספרי דניאל ( על הסיפורים והחזונות שבו, והורכב לא לפני התקופה ההלניסטית ) ודה"י ( מכל מקום אחרון באסופה המקראית ) . ספר דה"י הניב את האסכולה הכרוניסטית, הקרויה על שמו, chronicorum , אף שסיגנונו של דה"י עצמו אינו עקיב ( פרקים המופיעים בו עם השפעה של עברית מקראית מסבירים אותם כתלות במקור המקראי ) . בדומה לאסכולה הדבטרונומיסטית עסקה גם הכרוניסטית הרבה בעריכה ופירושה בהקשר זה הוא בעיקר הרחבה ועיבוי של כתבים בני הזמן . אבל זמנה היה מאוחר משל הדבטרונומיסטית . האסכולה הכרוניסטית גם נטפלה די הרבה לספר עו"נ גופו ונוכחותה בו ניכרת היטב . יש בעו"נ קטעים העטופים בגושפנקה כרוניסטית באופן שאין הדבר מקל על הבנתם המלאה . נוסף להבדל שהזכרנו בין הספרים עזרא ונחמיה יש ביניהם, כמדומה, עוד הבדל חשוב אחד . עזרא לא נתחבר בכתיבה ספרותית רציפה . הוא הורכב מארבעה קטעים שנלקטו מן המוכן . פירוש הדבר הוא שהמחבר, במסגרת ההכנה של ספר עזרא, פעל לאו דווקא כסופר אלא כסדרן . ארבעת הקטעים שהשתמש בהם המחבר הם : 1 . עז' פרק א, שהוא המשך של דה"י ונזכר בו האירוע החשוב ביותר של הזמן, הוא הכרזת כורש ( קטע זה אינו צריך שום כותרת כשהוא בדה"י ומכאן היעדר הכותרת בראש ספר עזרא ) ; 2 . עז' ב,א-סט : רשימת העולים עם זרובבל, ובפועל היא כוללת כמה גלי עליה נוספים ; 3 . עז' פרקים ג – ו : פרשת הקמת הבית השני על תהפוכותיה ; 4 . עז' פרקים ז – י : זכרונות עזרא . ארבעה קטעים אלה אינם אחידים בלשונם ואין צורך לומר בתוכניהם . חוץ מן הפרקים שנמסרו בארמית ( ד,ח – ו,יח ; ז, י ב-כו ) יש בקטעים אלה ריכוזים נפרדים של פרזיאולוגיה כרוניסטית וגם זליגות כרוניסטיות בודדות ועמהם דיבורים של פרוזה רגילה ללא סגולות מיוחדות . אבל החוט הסיפורי משתמר בכל קטע . עם ארבעת הקטעים בא ספר עזרא לסיומו ובספר נחמיה, במיוחד בדברים של נחמיה, כבר אנו נמצאים בספירה אחרת . במקום

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help