sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

[   7  ] ה ק ד מ ה מבחינה קאנונית וגם לפי המסורה נחשבים עזרא ונחמיה כספר אחד, אף-על-פי שבפועל הוא נחלק לשניים : עזרא ונחמיה ( ממש כך נחשב גם תרי-עשר, למשל, כספר אחד, אבל נחלק לשנים-עשר ספרים נפרדים ) . עזרא-ונחמיה הוא ודאי מן הספרים המאוחרים ביותר שהגיעו לקאנוניזציה, כלומר, למעמד קאנוני, שהוא יותר מסתם קדושה . ספרים קדושים מצויים בכל הדתות, אבל ספר קאנוני הוא ספר שחיי יום-יום של היחיד ושל הציבור נגזרים לפי הכתוב בו . ספר כזה ( או קבוצה של ספרים כאלה ) מונחים ביסוד הדגם 'דת של ספר', שמבחינה היסטורית הופיע לראשונה ביהדות וממנה עבר לכל הדתות המונותיאיסטיות . מספרם של הספרים הקאנוניים, היינו ספרי מקרא מן המניין, הוא כ"ד וספר עזרא-ונחמיה ( שכאמור, נחשב כאחד ) הוא אחד מהם . הבדל בולט מסתמן בין שני הספרים המיוחדים כעזרא ונחמיה . עזרא חסר כותרת וששת פרקיו הראשונים עוסקים בזמן שקדם לעזרא האיש חמישים ושמונה שנים . הרבה מן האיזכורים של עזרא בשמו נעשים בפרקים התלויים בנחמיה . פרקים אותנטיים של עזרא הם הארבעה ז – י בלבד והם מפוצלים לשני זוגות ( ז – ח, ט – י ) . משמע שזהותו של עזרא נקשרת בספר זה ברפיון כלשהו ובשלב ראשון, בשל היעדר כותרת, אפשר שהוא לא נחשב כעזרא כלל . מה שאין כן ספר נחמיה, שהקשר שלו לנחמיה האיש בא לידי ביטוי מפורש בכותרתו, 'דברי נחמיה', ואף ניכר מאמץ לטבוע בו תו של שייכות לנחמיה על-ידי סידור הספר ( שנפתח בקטע גדול של זכרונות נחמיה [ א,א – ז,ה ] ומסתיים שוב בזכרונות נחמיה, אבל בקטע קטן [ יג,ד-לא ] ; אל העורך הכרוניסטי הגיעו שרידים ולא הכול ניתן לו כרצונו ) . אחיזתו של עזרא בספר שלבסוף נקרא בשמו, שהיתה רופפת בתחילה, מוכחת על-ידי העובדה שבן-סירא ב'שבח אבות-עולם' מזכיר את זרובבל עם ישוע בן יוצדק שבנו את בית המקדש ( ב"ס מט,טו-יז ) וגם את נחמיה שהקים את חומת ירושלים ( שם, יח-יט ) , אבל עובר בשתיקה על עזרא . אפשר שסיבת השתיקה היא

מוסד ביאליק

האוניברסיטה העברית בירושלים

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help