sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא העולם הרוחני ממשי לפחות כמו העולם החומרי, ואף הרבה לאין ערוך ממנו . ניתן דעתנו לוויכוח שבין ראליסטים לנומינליסטים : כאשר טענו אבן סינא, הרמב״ם ותומס איש אקווינו הראליסטים, שהמינים ( כמו מין הפילים ) קיימים לא רק בפרטים ( פיל הודי מסוים או פיל אפריקני מסוים ) אלא בקיום עצמאי ומהותי, הם הכשירו את התפיסה שהאובייקט האסתטי איננו חומרי . וכאשר שללו אבן רשד, ר׳ לוי בן גרשם וויליאם איש אוקהם הנומינליסטים את קיומם העצמאי של כוללים ומהויות כאלה, הם סללו דרך להצגת האובייקט האסתטי כחומרי . באופן אינטואיטיבי נתפסת האסתטיקה כבעלת זיקה לחוויה יותר מאשר, למשל, האונטולוגיה או האתיקה . הפנייה למעשה אמנות כלשהו יוצרת מצב של רושם אצל הפונה, והרושם הזה מתואר פעמים קרובות כחוויה . הרושם לנוכח מעשה האמנות כולל תחושה, הכרה, מצב רוח, טעם, שיפוט וכדומה . אפשר לנסות להנהיר את טיבה של החוויה האסתטית באמצעות הפסיכולוגיה, למשל, אך אי אפשר למצות את החוויה מתוך תחומי ידע אחרים . תפיסות אסתטיות הנוטות למיסטיקה מקשרות את החוויה האסתטית לניגוד או אדישות לתבונה . לדידן לחוות האזנה ליצירה מוסיקלית או צפייה בציור משמעו מצב שאיננו ניתן לסיווג באמות מידה רציונליות . הדת מושתתת אף היא על חוויות . המפגש עם אלוהים או עם שליחיו הממסדיים והלא ממסדיים יוצר חוויה . החוויה הדתית יוצרת מעין תשתית או דיספוזיציה להכרה בחוויה האמנותית . כמובן אלה הערות כלליות בלבד, שמטרתן להצביע על הדיספוזיציה של הדת בעיצוב התפיסה האסתטית . ר ק ע מ ח ק ר י מחקרים שונים נדרשו לסוגיות אסתטיות ביהדות ובהגות היהודית . מחקרים אלה דנו בסוגיות ספציפיות כמו אדריכלות בתי הכנסת, פרשנות אסתטית ופשטית לשיר השירים, הידרשויות למוסיקה ולמוסיקאים, אך בדרך כלל נמנעו מדיון ממצה ביחס הכולל של היהדות לאסתטיקה . חיבור שהתמקד באסתטיקה ביהדות הוא חיבורו של חיבור אחר עוסק במעמדה קלמן פ׳ בלנד, העוסק במיוחד בתפיסות חזותיות ביהדות . נקודת המוצא של בלנד הייתה, שהיהדות לא פיתחה של המוסיקה בהגות היהודית . רגישות אסתטית כלפי החזותי . חיבורו מתנהל על פי דגמים . אציג שניים מהם : ( א ) הדגם של היחס וההערכה ליהדות ולתאולוגיה שהעמידה בנוגע לעשיית צורות, תמונות ופסלים . קאנט העריך את היהדות בשל שלילת תדמית חזותית לאלוהים . 0 לעומתו ביקר הגל את היהדות על הרחקת האל הקונקרטי בשל שלילה זו . K . P . Bland, The Artless Jew : Medieval and Modern Affirmations and Denials of the Visual, Princeton, NJ 2000 ( להלן בלנד ) . ד׳ שוורץ, כינור נשמתי : המוסיקה בהגות היהודית, רמת גן תשע״ג ( להלן שוורץ, כינור ) . 0 בלנד, עמ׳ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help