sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא הוגים כפוקו, דרידה, בורדיה וליוטר . במיוחד בכוונתי להידרש בחיבור זה להיבט המחקרי התרבותי של סוגיות אלה : ( א ) ספרות ומוסיקה : הגדרת גבולות וטשטוש גבולות בין ספרות ומוסיקה, והשלכתם על המתודולוגיה של חקר המפגש שבין שני התחומים ובינם לבין ההגות הדתית . ( ב ) יופי : הגדרת היופי, תפיסות של יופי וזיקותיהן להגות הדתית . המעמד האסתטי של הכרת החושים . ( ג ) יצירתיות : תפיסת היצירתיות האסתטית, ומעמדו של היוצר בהגות הדתית . אני מתייחס לספרות ולמוסיקה בהוראה הרחבה שלהן, ובסוגות שונות : ספרות מקראית, ספרות עממית, שירה וכדומה . אסתט יקה דתית להגות הדתית המערבית האסתטית מאפיינים משלה על אף ההבחנות בין שלוש הדתות . אפשר למנות מאפיינים אלה, התקֵפים לפחות עד לעת החדשה : ( א ) מקור . אסתטיקה היא כושר או דיספוזיציה שאלוהים נטע באדם כאשר יצר אותו . על כן השימוש בכושר זה לאלילות נאסר ונתפס כבגידה . פרקטיקה אלילית נדחית על הסף . אמנות שלושת הממדים, לאמור פיסול, הייתה הדחויה ביותר . כמובן, הנצרות הייתה סובלנית לעתים כלפי פסלים המבטאים מיתוסים דתיים, והכנסייה המזרחית אף 4 עודדה אותם . סובלנות כזו לא הייתה מצויה על פי רוב ביהדות ובאסלאם . ( ב ) אינטנציונליות . על פי רוב היופי איננו נידון בהגות הדתית כערך עצמאי . תמיד הוא תְּלוי אובייקטים, שהם האל ומדרגי הקודש . כתוצאה מכך היופי מועמד כערך לנוכח המחויבות הדתית והמוסרית . בדת המערבית אין כמעט הבחנה בין ״אסתטיקה טהורה״ ל״אסתטיקה תועלתנית ושימושית״ . אסתטיקה אפשרית ( כלומר מותרת ) היא ביטוי ישיר ועקיף של עבודת אלוהים . ( ג ) מרכזיות . על פי רוב הדיונים על היופי לא תפסו מקום מרכזי בהגות הדתית . מאפיין זה נובע במידה רבה מן המאפיין הקודם . ( ד ) פנימיות . יופי חזותי מבטא את החומריות והארציות . הדתות המערביות מעריכות את יופיו של הטבע, שכן הוא לא רק יציר כפיו של האל אלא גם מעיד על קיומו ( ההוכחה הקוסמולוגית ) . אך באותה מידה מצדדות דתות אלה בהערכת הנסתר . אלוהים איננו נצפה ( לכל היותר אפשר לראות את אורו לפי גישות מסוימות ) , ואף הישויות המקודשות הנבראות או הנובעות ממנו ישירות ( ״מלאכים״ ) אינן נראות . על כן פיתחה ההגות הדתית שאיננו נתפס בחושים . את ההבחנה בין יופי ״חיצוני״ ליופי ״פנימי״ או ״יופי אלוהי״, 4 ראו למשל הקובץ & S . H . Nasr ( ed . ) , Philosophy, Literature and Fine Arts, London Jeddah 1982 להלן נראה, שבעולם הדתי המערבי רווחת הצגת היופי כתואר אלוהי . מאחר שהתאולוגיה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help