sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מפגשים – פרקים באסתטיקה יהודית הקוגניטיביסטית . כלומר מבחינת ההגות הדתית ההיגדים האסתטיים הם עובדתיים, וניתנים לערך אמת . הפסוקים ״אלוהים הוא יפה״, ״ארץ ישראל יפה״, ״היופי הנשי מפתה ומשחית״ אינם רק בעלי משקע קוגניטיבי ומוסרי, אלא הם מתארים בעיני האדם הדתי אובייקטים ועובדות . השלב העוקב הוא, שהיופי איננו ניתן לערך אמת בלבד, אלא הוא גם מאפשר הכרה טובה יותר של המישורים המטאפיסיים והאלוהיים . להלן בפרק החמישי של חיבור זה נדון בהוגים שסברו, שרק המוסיקה יכולה להביע את התחומים המטאפיסיים ורק הספרות יכולה לאפשר גישה לתחומים הללו . הרב אברהם יצחק הכהן קוק הביע את הגישה, שהמוסיקה מאפשרת את הכרת האלוהות והספרות מעניקה גישה לכך . הרב דוד כהן ( ״הנזיר״ ) , תלמידו, סבר שאין כאן מפגש תחומים, אלא רק המוסיקה מייצגת הן את המעמקים האלוהיים הן את הגישה אליהם . ההגות ואם תמצא, הדתית מתקשה לקבל את הגישה הלא-קוגניטיביסטית של האסתטיקה . אמור : מאחר שהדת עוסקת בתחומים אלוהיים שלא ניתן להכירם בהכרה רגילה, הרי שהאסתטיקה היא סוג של ״הכרת-על״ . מכל מקום הוגים דתיים ראו באסתטיקה דרך להבעת מידע ועובדות, שאינם ניתנים להבעה בהכרה . אבל לא רק הגישה הדתית המסורתית מצדדת ביתרון האסתטי בהכרה . גם הגישה הדתית הקיומית, שרוב הופעותיה החלו במאה העשרים, מדגישה לעתים יתרון כזה . בהקדמת ספרו ״המסע האנושי למשמעות״ כתב אבי שגיא : ״ואולם אף על פי שאפשר למצוא בפילוסופיה שרטוטי מסע אנושי, הספרות מיטיבה לעשות זאת הימנה [ . . . ] היא עוקבת אחר המורכבות שבתנועת הקיום בין ׳הנופים׳ ביתר זהירות מבלי שהיא הווי אומר, שהמפגש שבין משטיחה את הקיום תחת עולה של פרספקטיבה אחת״ . ספרות לפילוסופיה מאפשר בסופו של דבר תיאור מדויק ואותנטי יותר של הקיום . עמדתו של שגיא איננה עמדה דתית, אולם הרב יוסף דוב סולובייצ׳יק הציג עמדה דומה כהגות דתית . בעולם הדתי התפתחה גישה המייחסת יתרון לאסתטיקה על פני תחומים אחרים של ידע . לעתים הקישור של יופי לרגישות, להשראה, לחיזיון ולאקסטטיקה העניק לאסתטיקה עדיפות על פני ההכרה התבונית . במבוא אציע דיון כללי קצר במאפיינים, במורכבויות ובהשלכות הנובעים מתוך מפגש התחומים ספרות, מוסיקה, יצירתיות אסתטית והדת היהודית בעולם מודרני ופוסט-מודרני . באופן גס ניתן לקבוע, כי בעולם המודרני הציבו חוקרים גבולות אנליטיים ומוגדרים של איכויות והערכות ספרותיות ומוסיקליות, ואילו בעולם הפוסט- מודרני נמתחה ביקורת על התיחום ( כמו הגבול שבין ספרות לפילוסופיה ) , על ההערכה הכוללנית והאוניברסלית ( מטא-נרטיב ) ועל המִדרגים ( הייררכיות ) של תחומים בידי על עמדה זו ראו ע׳ צמח, מבוא לאסתטיקה, תל אביב תשל״ז, עמ׳ 0 - 4 ( להלן צמח, מבוא ) . א׳ שגיא, המסע האנושי למשמעות : עיון הרמנויטי-פילוסופי ביצירות ספרותיות, רמת גן תשס״ט, עמ׳ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help