sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא - נגעים 14 חוץרואהאדםהנגעיםכלחכמיםשנוכך ? לראותולומותרשיהאמהו,קרובוהכהןוהיהנגעבו ע י ןי ד יע לב א י םה נ ג ע י םמ הי ד יו ע לקרוביונגעילאאףאומרמאיררביעצמומנגעי מיטמאיןאדםבניואין" : ו ח ; שם ח ח ) . כן דורש בעל תנא דבי אליהו זוטא," ( דברים רבה . . . ה ר ע בעל תנא דבי ) . משמעותה של עדות זו איננה רבה, שכן 571'עמ" ( ג,דרכיהםמתוךאלא, בנגעים ם של זקנים, עליאומר זאת על כל מיני תופעות אנושיות, על זיבה, על חולשת עיניאליהו זוטא כך גם במשנת שקלים פ"ה מ"ג גם איננה בחלק מעדי הנוסח שם . הקבון בפרות ועוד ועוד . המימריר אם . חטאיועלעונשהיאשמחלתו , למצורעקודשם ", חוטא " כתובהיההרביעיהחותםמסופר שעל גם שם סתם צרעת נחשבת לעונש על חטא . ,כן בספרא ובמדרשים ,רושנו להלן ( פי"ב מ"ה ) שבכל דיני נגעים במשנה, בתוספתאיהדגשנו בפ,עם זאת תשובה . כללא מצינו את המרכיבים הבולטים בספרות חז"ל של וידוי, הכרה בחטא וכפרה על ידי ,דרכי התשובה המופיעים במסכת יומא ( פרק ח ) ובמקבילות שהבאנו שם אינם נרמזים בדיני נגעים ולמשמעותו של הדבר נשוב להלן . נו לא הכירו משחות יהאם קדמונ ; במקביל אין במקורות התנאיים התייחסות לצד הרפואי של המחלה סיוננו מורה שאפילו שמן זית פשוט הוא בעליוטיפולים המרפאים או לפחות מצמצמים את הנגע ? נ תכונות מרככות ומצמצמות, אך אין זכר לשימוש בדרכי רפואה להתמודדות עם הנגע . העדות היחידה משתמשים התלמידים בידע רפואיבהלהלן ( פ"ט מ"ג ) שבמשנהלהכרה של התנאים הרפואיים היא . רבי אליעזר שם אינו מקבל את כבסיס לפסיקת ההלכה בדבר סיכויי ההתפשטות של הבהרת האבחנה, ואינו מנמק את דחייתו . הצענו שהוא מסתייג מהשימוש בניסיון האנושי לקביעת כללים 2 רפואיים, ועל אחת כמה וכמה שהתנגד לקבוע הלכה על בסיס זה בבלי מוצעב . כפי שנראה להלן חומא שנצטט להלן ( תנחומא לטיפול בשחין, וספק אם הכוונה לשחין שבמשנתנו . במדרש תנ"מרשם" ) , נמסר מידע רפואי דיאגנוסטי, סימן רפואי, לנגע בשער . מידע רפואי כלשהו 63'תזריע ח, עמ,בובר ה וממלא תפקיד בחזית הראואון ההיה אפוא בידי בני הדור, הוא מציץ מחרכי המדרש, אך אי ההלכתית . ותר, והמקדשים השונים הציעו דרכינפוצה בי"מחלות קודש"תופעה זו שלהייתהבעולם הקדום רפואה שונות, מהן על ידי טהרה, תפילה ומתת לאל, ומהן משולבות ברפואה מודרנית . מקדשי כות קודש, אך גםאסקלפיוס, אל הרפואה, הציעו לפונים אליהם שפע של חוויות דתיות, טבילה בבר . היו אפוא בעולם שדגלו בגישהבעולם הקדוםמצויותניתוחים כירורגיים וריפוי בתרופות שהיו והתמודדו עם פגעי ,יתגופנחלהמלפיה המחלות הן שילוב של עונש משמים ושלש"הוליסטית" 3 שטיפלו רק בדרך רפואית או רק בלחשים ותפילותגם המחלה בדרך משולבת . היו . 2 בעולם הקדום היו שני סוגי מומחים לרפואה, אלו שהתבססו על הניסיון האנושי, ואלו ששללו את שיטת התצפיות בטענה ה"מודרניסטית" שאין כאן ממצא סטטיסטי תקף, ותוצאות התצפיות הן מקריות . 3 ; יקיםפולק, רופאים עת ; 1 - 68 הספרות בנושא רבה ביותר . ראו ברנס ואחרים, מדע וספקולציה, עמ' . 182 - 200 לויד, מדע, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help