sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא - טהרות 13 טומאת אוכלין : בשני פסוקים עיקריים בפרק יא שבספר ויקראבתורה נזכרת אכילת נבלה : ( ח ) מבשרם לא תאכלו ובנבלתם לא תגעו טמאים הם לכם : שא את נבלתה יכבס בגדיו וטמא עד הערבכל מנבלתה יכבס בגדיו וטמא עד הערב והנ ( מ ) והא ' . לעומת במת וכו,זבבבשרץ, – איסור נגיעה הוא טבעי במסגרת דיני טומאה וחוזר בכל דיני טומאות זאת איסור אכילה נזכר רק בהקשר זה . איסור האכילה נדרש, לפחות לפי המתכונת ההלכתית, משום שאם נגע בשני לטומאה אינו נטמא, אבל אם אכל שני לטומאה הרי הוא טמא . לכאורה היה מקום פרותשהיא אסורה מסיבות של כשרות, לבין אכילת פרות טמאים, שהרי ה,להבחין בין אכילת נבלה לא נעשתה לא ,למרות היותה מתאימה למחשבה ההלכתית של חז"ל,לעצמם מותרים . אבחנה זאתכש האם האדם האוכל אוכל טמא יורד בדרגת נחלקותנאים,בתורה ולא בדברי חכמים . זאת ועוד או,אכל אוכל ראשון לטומאה הופך להיות שני לטומאה וכו' ) , במדרג ההלכתי הרגילאםהטומאה ( פ"ב מ"ב ) . העמדה – אכל אוכל ראשון טמא כראשון לטומאהאםר באותה רמת טומאה ( שנשא ואילו רבי אליעזר בדעה,הראשונה היא המבנה המשפטי הרגיל של טומאה, וזו דעת רבי יהושע ה . נראה שזה אחד ההבדלים בין בית שמאי לבית הלל, רבי יהושע מהלך במקרה זה בשיטת ביתיהשני ואילו בית שמאי מקפידים ,ערכת הלכות טומאה וטהרה על בסיס משפטי היררכיהלל הבונים את מ וראינו שבהלכות מי חטאת העמדות ,על המבנה המשפטי . אין זה הבדל שיטתי בין הבתיםפחות הפוכות ( דווקא רבי יהושע מחמיר מעבר למבנה ההיררכי הרגיל, ורבי אליעזר סבור שמי חטאת 9 חת במבנה היררכי מסודר ) טמאים יותר מתרומה בדרגה א ם י . מחלוקת דומה קיימת לגבי טומאת ידי טמא ידיים הוא שני : פירושנו לה ) . רבי יהושע מציג מבנה היררכי ברורראוו, ( משנה, ידים פ"ב מ"א טוען שהוא ראשון לטומאה, ,רבי עקיבא,תלמידואך . לטומאה ומה שנגע בו הוא שלישי לטומאה אין אחידות בגישה וקשה,ופורץ בכך את ההיררכיה היורדת, הרגילה בהלכות טומאה וטהרה . אם כן גם להבין את הנימוקים השונים שבכל מקרה . מ"ט ) , ירק - במסגרת הדיון בטומאת אוכלין נידונים הנבלה ( הנזכרת במפורש בתורה ) , לחם ( פ"א מ"ז רוטב, גריסין, חלב ( פ"ג מ"א ) , זיתים וענבים ( פ"ג מ"ג ) . במסגרת זו נזכר גם דינם פ"ב מ"א ) , – ( בקצרה של משקין ( פ"ב מ"א ) , אך ללא כל ייחוד . אין בפרקים אלו רמז להלכה הידועה ממשניות אחרות העוסקים בטומאת אוכלין, אין לכך ביטוי לא ,שהנוגע במשקין טמא כראשון לטומאה . בפרקים הללו לת משקין וגם לא לעניין נגיעה במשקין . הנוגע במשקין טמא, אך לא נאמר שטומאתו לעניין אכי , או שמאןלפיה משקין אינם חמורים מאוכלישחמורה במיוחד . איננו יודעים אם יש כאן עמדה חריגה אבל היחידה השנייה העוסקת בטומאת אוכלין ( פ"ח מ"ו ואילך ) . המשנה שלנו לא דנה בפרטים אלו אם כי לא בסגנון הרגיל ( "משקין תחילה" ) , אבל כל התנאים מניחים,ן משקין ובייחודםפותחת בדי גורמת לטומאה חמורה, ותנאי דור יבנה נחלקים בעצמת ,אפילו מועטה ביותר,שטומאת משקין החומרה . כאמור לעיל אנו רואים במשנה זו סיום הדיון בטומאת אוכלין, סיום המציג את הכלל ,ת . כך נוצר גוש משניות הפותח בכללים של טומאת אוכלין ומסיים בכלל נוסףהעיקרי של המסכ כוללני הרבה יותר ונוגע לכלל טומאת אוכלין, ולא רק לנבלה . 9 ראו המבוא למסכת פרה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help