sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא - טהרות 11 בדרך כלל גמר מלאכה של זיתים הוא שלב מסוים . מ"ד ) - מ"אבמשמעות שונה ( פ"ט"גמר מלאכה" הוא מונח לסיום של כמות הזיתים"גמר מלאכה"ואילו במשנה שם,בסחיטת השמן של כל זית וזית אם אדם : המקובל . פרשנות זו מקלה ביותרשל אדם . אותו מונח משמש אפוא במשמעות שונה מ תים אחד שטרם טופל כל היבול אינו מוכשר לקבל טומאה . כך נוצר מעין "מקלטיהשאיר לעצמו כלי ז המאפשר לעבד את כל הזיתים ללא חשש טומאה, וזאת על ידי השארת כמות קטנה בלתי "טומאה ת ; מעובד ; ,671 עמ' "ההתוס', פ"י – על פני האדמה ; פ"י מ"א ומ"ג – ורין להןאם טה ; מופיע גם בתוספתא אך רק בטהרותד,פ"י מ" – משט ( י ) ח של אדמה ; פ"י מ"ה – מקום מופנה גם כאן לא רק הביטוי מיוחד אלא גם ההלכה, שחפץ טמא הופך לטהור לאחר זמןט . פ"י מ" – מיישנן לטהר ללא טבילה, המשנה שם מקלה בצורה דרמטית ומאפשרתבאופן כללישלא נעשה בו שימוש . בולת הנהר . יכולל אפשרות לטהר את הכלים בש מונחים מיוחדים יש כמעט בכל מסכת, ומיום שעמדנו על התופעה מצאנו אותה והצגנו אותה ניכרבפירושנו . לדעתנו היא מעידה על עריכות בבתי מדרש שונים, כך שלמרות העריכה המאחידה שימוש באותו מונח במשמעויות, . יתר על כןיםשונותנההלכות בנוסחים ובסגנונוסחוןבמקורש 6 שונות מעיד ביתר שאת על התופעה . ייתכן שהבדלי המונחים מלמדים שאין למשנה עורך אחד ( רבי ) , פעתו על סגנון הטקסט הייתה חלקית . שאו שה כללים . כמו רמספהעוסקות בפרטים, וגם כלליםרבותמשניות,גם במסכת שלנו, כמו במסכתות אחרות כלומר הם חלים רק על חלק,מסכתות בסדר טהרות בדרך כלל אין הם כללים מלאיםהביתר דוגמאות : ונדון בכך בכל משנה ומשנה . ,מהמקרים ; "כל הטמאות כשעת מציאתן" ( פ"ג מ"ד ) . שתי המשניות הבאות כוללות דוגמאות לכלל, והנמקות לו ; "ו ) ( פ"ג מ"וכל שאין בו דעת להישאל ספיקו טהור" "כל הנתלין, וכל הנגררין, ספקן טמא מפני שהן כמונחים . וכל הנזרקין ספיקן טהור, חוץ מכזית מן המת . וכל המאהילות שהן מטמאין מלמעלה כלמטה ואם היתה טהרה נזרקה על גבי כזית מן המת ; ) 366פ"ג הי"ד, עמ' תוס', טהורה" ( 7 עצמובפני מהספקות הללו הוא כלל דכל אח . "אלו ספיקות שטיהרו חכמין" ( פ"ד מ"ז ) ; . לטומאה מקום" ( פ"ד מ"ג ) יש" 6 ראו למשל הביטוי "העלם אחד" שבמשנת שבת ( פי"ב מ"ד ) משמעו שכחה אחת בזמן מרובה, ואילו במשנת כריתות פ"ג מ"ב, מ"ז ועוד משמעו בבת אחת . 7 ג ראינו שהתוספתא מנסה לזהות ולדרג את שני הכללים או האבחנות ( "רשותבפירושנו לפ"ד מ" יחיד / רבים" ו"יש דעת להישאל" ) , אבל למעשה אלו שני כללים שכל אחד מהם חל על סדרת מקרים ואף אחד מהם אינו חל על כל המקרים .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help