sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא - טהרות 9 כגון "דיני הטומאות והטהרות מתחילין מן הגדול, דיני,פירושנו לה ) ובאזכורים נוספיםראומ"ח ו מאות במקוואות . "והיו שואלין לו בטהרות בטו ; נפשות מתחילין מן הצד" ( משנה, סנהדרין פ"ד מ"ב ) אמרו לו רבי מה הוא זה ? אמר להם טמא . מה הוא זה ? אמר להם טהור . והיה משיב על טמא טמא ) ועוד . עד כאן טהרות הוא תחום לימוד, וממילא 08א פכ"ה, עמ'"נו,ועל טהור טהור" ( אבות דרבי נתן ח ע"א ועוד ) . במספר נידה ; גלש המונח והפך במקורות אמוראיים גם לשם הסדר ( בבלי, שבת לא ע"א קטן של מקרים יש אפשרות לפרש את המונח כשם של מסכת . , מנגבה והיא טהורה . ושלגוי"גת של אבן שזפתה : בבבלי עבודה זרה מצוטטת המשנה בפ"ה מי"א שם אף על פי שקלף את הזפת, הרי זו – רבי אומר ינגב, וחכמים אומרים יקלוף את הזפת . ושל חרס – עץ "כדרך שאמרו ביין נסך, כך אמרו : . הגמרא שם קובעת שכך גם הדין בטהרותע"ב ) ( עדאסורה" 4 בטהרות . כלפי לייא ( עה ע"א ) . ? בטהרות קיימינן ! אלא כדרך שאמרו בטהרות, כך אמרו ביין נסך" הטענה היא שבטהרות הדין מופיע במפורש, והכוונה למשנה האחרונה במסכת טהרות שלנו . אם כן וי להיות שם המסכת . למען הדיוק, המשנה בעבודה זרה שונה ממשנת טהרות "טהרות" כאן עש ,בפרטים . ייתכן שהבבלי התעלם מהשינויים הקלים ( כך למשל כלי חרס אינם נזכרים במשנת טהרות ) אך גם ייתכן שהבבלי מצטט לא את משנתנו אלא ברייתא מתחום טהרות ולא מהמסכת המוגדרת "אמר ליה : לא מתני : מיוחס לאחד האמוראים הבא בטענות על חברומצטט טיעון ההואשלנו . עוד גוים ] דתניא, רבי שמעון בן יוחי אומר : קבריהן של ? מר טהרות ? [ האם אדוני לא שנה את "טהרות" בבא מציעא קיד ע"ב ) . אם כן האמורא ( " מרעיתי אדם אתם' . . . ואתן צאני צאן'אין מטמאין, שנאמר שקברי גויים אינם מטמאים . אמנם הציטוט שלפנינו הוא בלשוןהאומרתמצטט משנה בטהרות שהיא הדרך להביא ציטוט מברייתא, אבל לא שמענו שברייתות מכונות בשם כוללני כזה,"תניא" "טהרות" . אין צריך לומר שציטוט זה איננו במשנה ואיננו בתוספתא אלא הוא ברייתא בבבלי בלבד . השערה שהייתה פעם מסכת טהרות אחרת שאיננה המסכתשני המקרים האחרונים מחזקים את ה מאוחרת יותר ) . גם במבוא למסכת כליםלישלנו אלא היא יצירה אחרת שאבדה ( אולי קדומה יותר, או . שתי"מסכת כלים הקדומה"אותו כינינושהצענו שהבבלי והתנאים מכירים יצירה קדומה יותר ים במקבילות בבבלי ללאיעוד פעמההזאת מופיעההשערות מצטרפות . עם זאת יש להעיר שהברייתא המינוח "לא מתני מר טהרות ? " ( בבלי, יבמות ס ע"ב, כריתות ו ע"א ) . הציטוט הידוע יותר הוא תרומות פי"א ה"ג, ( "כל דתרומות ודטהרות שמועה בשם רבי לעזר"קובע ש, שם התלמודשלמיירוהמ הביא ציטוט זהזוסמןגםכל המימרות בתרומות ובטהרות רבי זעירא למד מרבי ליעזר ) . – מז ע"ד ,זאת משום שלדעתו תרומות הייתה המסכת הפותחת בסדר,הוא כל סדר זרעים"תרומות"שיער שו א ראש יה"תרומות"היא שם הסדר . אנו מפקפקים בהסבר זה, גם משום שהטיעון ש"טהרותגם "ו , . סדר טהרותכלל ועיקרבירושלמייםמופיעינםוגם משום ששמות הסדרים אהסדר נראה מאולץ אינו מופיע בירושלמי ולא במדרשי ארץ ישראל אלא רק במדרשים בבליים מאוחרים ( במדבר,למשל וכן במדרש תהילים ( יט יד ) שהוא מאוחר ויש בו השפעה בבלית, גם אם עיקרו ,רבה, קהלת רבה ) למדי, אך רקותרבפעמיםסדרים אחרים נזכרים במדרשים בבלייםישראלי . שמותיהם של - ארץ תרומה א ) . מדרש – ישראלי מאוחר למדי ( מאה שישית בערך ) והוא מדרש תנחומא ( בובר - במדרש ארץ 4 כלפי אפוא, או כלפי היכן, כלומר על מה נסוב המשפט .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help