sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא - טהרות 7 כג - יטבמדבר לא גע בחלל תתחטאו ביום השלישי וביוםרג נפש וכל נלמחנה שבעת ימים כל ה ( יט ) ואתם חנו מחוץ השביעי אתם ושביכם : ( כ ) וכל בגד וכל כלי עור וכל מעשה עזים וכל כלי עץ תתחטאו : קת התורה אשר צוה ה' את משה : ( כא ) ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת ח רת : פשת את הברזל את הבדיל ואת הע ( כב ) אך את הזהב ואת הכסף את הנח א באש תעבירוא באש תעבירו באש וטהר אך במי נדה יתחטא וכל אשר לא יב ( כג ) כל דבר אשר יב במים : תוכן המסכת : נושאים עיקרייםהשומסכת טהרות עוסקת לדעתנו בשל טומאת אוכלין . 1 על המבנה הרגיל בסדר שבו כלמסכת שומרתהראשית המסכת מוקדשת לדיני טומאת אוכלין . בכך משנה מוקדשת לטומאה אחת . טומאה בחיי הציבור . 2 טומאת אוכלין, דיני ספק ועם : החלק השני פחות מוגדר . אלבק הציע שבמסכת שלושה נושאים 1 הארץ , ומפ"ח מ"ו סדרת "נספחים" . לדעתנו החלק השני המתחיל בפ"ג מ"ה ונמשך עד סוף פ"ח מ"ו חיים המשותפים בחצר המשותפת וברחוב . מכאן האבחנה היסודית בין רשותעוסק בטהרה בתחום ה לבין רשות הרבים . ברשות היחיד אדם בביתו, עליו להימנע ממצב של ,שבה מחמירים יותר,היחיד ספק, ובידיו לבצע זאת . עצם הספק הוא בבחינת מחדל, ולכן כל ספק דינו טמא, ויש בכך מרכיב של ב היה בעייתי הרבה יותר . אם נחזור לבית שני הרי שהיו רמות שונות שלקנס . ברשות הרבים המצ הקפדה על טהרות . כל שכבה ראתה בחברה האחרת חברה עבריינית שאי אפשר לסמוך עליה . הנים הצדוקים, וודאי שלא על חכמים . צדוקים פקפקו בשמירת הטהרה שלוהאיסיים לא סמכו על הכ נו היום ייתכן שהפקפוק ההדדי היהיטהרת עמי הארץ . בעינמי שאינם צדוקים . חכמים פקפקו ב אבל כל החומרות שאנו מכירים ,מופרז . לפרושים, לצדוקים ולחכמים היו הלכות שונות בפרטים לעמי הארץ לא היו,נו חסר ) מצויות בתוך עולמם הכללי של חכמים . יתר על כןיודאי המידע שבידובו ( ולמעשה,דש היו מועטיםורת חולין לטהרת תרומה ולטהרת קהלכות שונות, וגם ההבדלים בין טה 2 חגיגה פ"א מ"א ואילך ) משנה,זניחים למדי ( . כפי שכתבנו בנספח למסכת חגיגה, בממצא הארכאולוגי ועל טהרת המת בפרט . ,דאי שגם עמי הארץ שמרו על טהרה בכללווקרוב לו,מאות ואלפי מקוואות כשם ,הארץ ) היה נחשב להקפדה לא היה מספק בעיני חכמיםאבל מה שבעיני הציבור הרחב ( עמי שצדוקים חשבו שמה שחכמים עושים איננו הקפדה נאותה . 1 . גם נויסנר, טהרות, מקבל חלוקה זו, תוך 29 - 30 ; פורסטנברג, טהרות, עמ' 792אלבק, טהרות, עמ' שהוא מדגיש שהחלק השלישי מאוחר יותר ונכתב כדי לגבש את שני החלקים השונים ליחידה אחת . 2 ראו המבוא והנספח למסכת חגיגה, וראו המבוא למסכת פרה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help