sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא - ים כרך א כל 14 מ"א ) הגענו למסקנה שלמעשה התשובה היא פורמלית בלבד, ואין בה התחשבות בתנאים המיוחדים מערכת בדיקה של כל מקרה . נראה שההסבר העיקרי הוא חוסר ההסבר . ההלכות צמחו לא מתוך לוגית, אלא מסדרת תקדימים נקודתיים שכל אחד נדון במקומו . בתקדימים דנו תנאים ראשונים, ותנאים מדורות אושא ניסו להפוך את סדרת התקדימים לכללים הגיוניים . חילופי המסורות הם על של "שלושעצם עמדותיהם של אבות העולם . רק לרבי עקיבא התוספתא מייחסת ניסיון לבנות שיטה מידות", והמשניות המאוחרות ( פ"ג ופ"ז אצלנו, ומשנת שבת ) מקבלות פתרון זה . עם זאת, 18 הכרונולוגיה אינה מוכחת . היא מוצעת על סמך ניסיוננו במקרים אחדים , אך במקרה זה עודף המידע ותוחילופי המסורות אינו מאפשר להכריע מהן העמדות המקוריות של החכמים השונים, ומהן עמד שתנאים מאוחרים רק ייחסו להם . זיהוי כלים הנזכרים בספרות חז"ל מבחינה פרשנית הקושי העיקרי בפירוש המסכת הוא זיהוי הכלים . ראשון העוסקים בנושא היה 19 שמואל קרויס שכתב את ספרו בגרמנית ואף הוציא מהדורה עברית מורחבת לרוב הנושאים . מאז חלקם מנויים ברשימת הספרות הנספחת למסכת . פוענחו משפטים פורסמו מחקרים רבים נוספים, ו נקודתיים או הלכות מסוימות, וכן נדונו ענפי תעשייה שלמים, אבל לא נעשתה עבודה שיטתית לרישום ופירוש כל הכלים . יתר על כן, קרויס כתב את ספרו כשלרשותו מעט מידע ארכאולוגי על רומי וההתקדמות בנושא זה - מצאים רבים בארץ ובעולם היוונירומי, ומאז נחפרו מ - כלים בעולם היווני אדירה . גם ההתקדמות בצד חקר המקורות גדולה החל מבירור נוסחים, בירור לשוני של מוצא שם הכלי וניתוח ההלכות עצמן . מעט שבמעט מבין המחקרים מאגדים את כל ענפי החשיבה ושיטות המחקר השונות . יום - מענפי המחקר ההיסטורי והארכאולוגי של כל תקופה . חקר חיי היוםיום הוא אחד - חקר חיי היום בתקופת המשנה והתלמוד הוא מעניין וחשוב במיוחד, משום שבספרות חז"ל נזכרים מאות כלים יום והבנתם היא חלק מהותי מהבנת הספרות, רבדיה ונסתרותיה . - ופריטים מחיי היום ימוש במקורות אלו אינו חדש, עם זאת הצגת כל מתודותיום מקורות מספר . עצם הש - לחקר חיי היום הלימוד השונות טרם נעשתה . מקורות ושיטות הלימוד הן : א . הרקע הספרותי וההלכתי שממנו ניתן ללמוד כיצד היה הכלי עשוי, ובמקביל טיב הכלי, מלמדים לעתים על הרקע ההלכתי . ובעיקר ביוונית ולטינית . למטרה זו ישב . הרקע הלשוני בעברית, בדיאלקטים הארמיים, בערבית להיעזר לא רק במילונים אלא גם בתרגומים הארמיים, היווניים והסוריים . ממצאים המלמדים על כלי חרס או כלי אבן, ציורים של כלים על כלי – ג . המקבילות הארכאולוגיות חרס וברצפות פסיפס וכיוצא באלו . ר חיי הכפר הערבי המסורתי ששימר כלים קדומים ושיטותארכאולוגיים, ובעיק - ד . המקורות האתנו עבודה, ואף שמות של כלים . 18 ראו במבוא הכללי לפירוש המשניות . 19 קרויס, ארכאולוגיה תלמודית . קרויס, קדמוניות ;

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help