sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא - כרך אליםכ 13 עריכת המסכת והיווצרות ההלכה בים התנאים המאוחרים ( מדורכמו במסכתות אחרות ריבוי התנאים המאוחרים מטעה . במקרים ר אושא ) חוזרים על עמדות של חכמים קדומים מדור יבנה או אפילו מימי הבית . במהלך הפירוש הבאנו לכך דוגמאות רבות ( ראו פירושנו לפ"א מ"ט, פ"ג מ"ב, פ"ד מ"א, פכ"ה מ"ט ועוד ) . דוגמה מובהקת לכך הראשוניות של בית שמאי וביתהיא משנת מקוואות שבה, כנראה בדרך מקרה, השתמרו העמדות הלל . במבוא למסכת מקוואות נרכז תופעה זו באותה מסכת . יתרה מזו, לעתים קרובות ניתן לראות את התהליך ההלכתי שבו עמדותיהם של בית שמאי ובית הלל זוכות לפירוט רב, או לקביעה מסכמת כלים מתנהלים דיונים רביםבדורות המאוחרים . דוגמה מובהקת לכך היא תופעת השיעורים . במסכת על שיעור הנפח הנדרש לכלים שבורים, להגדרת חור, למעבר טומאה וכן הלאה . לעתים קרובות מתברר שתנאים קדומים ( בית שמאי ובית הלל ) נחלקו והציעו מידות שונות, אבל ההלכה המאוחרת ת לדור אושא ) . כך, למשל, מציעה שיעור קנוני וקבוע ( בדרך כלל היא מגיעה אלינו במסורות המיוחסו בנוגע לשיעור מים שאובים הפוסלים את המקווה . לפני ראשוני דור יבנה הובאו שלוש דעות קדומות ( משנה, עדיות פ"א מ"ג ) . גם לאחר ההכרעה בדור יבנה עדיין שררה מחלוקת חלקית ( מקוואות פ"א נוני ) לפסילת מקווה . מסלול מ"ד ) , ולאחר מכן השתררה ההלכה ששלושה לוגין הם השיעור הקבוע ( ק זה של התפתחות ההלכה לקראת קביעת שיעורים קבועים התגלה בפירושנו למשניות מספר . כך, למשל, מצינו גם לגבי שיעור הכנסת טומאה ( מעבר טומאה ממרחב למרחב אחר כשיש ביניהם מחיצה ות רבות במסכת אהלותעם חור ) . הגודל הקבוע ( ה"קנוני" ) הוא פותח טפח, ומידה זו נזכרת במשני ובמקבילות . אבל מצינו גם מידות שונות, ודנו בהן בפירושנו לאהלות פי"ג מ"ד . את דיוננו שם סיכמנו בכך שלהערכתנו ההלכה הקדומה נקבעה בשיעורים קטנים ומיוחדים לכל מקרה ( מלוא מקדח, מלוא לכול ( טפח ) . עם זאת שתי אגרוף ) , ולעתים טפח, ואילו ההלכה המאוחרת נקטה במידה אחת כללית המסורות קדומות, מימי בית שני . כך, למשל, המעשה במסכת שבת פכ"ד מ"ה שהבאנו בפירוש 16 לאהלות שם הוא מימי הבית, לפי שמות החכמים המשתתפים בו . תופעה זו זיהינו גם במשניות ורים ( פי"ז מ"ו ומ"ט ) , נוספות ( פ"ג מ"א, פי"ז מ"א ועוד ) . כמו כן מצאנו התנגדות עקרונית לקביעת שיע 17 וכמובן גם את הדעות שטומאה בכלשהו, דעה שלפחות בחלק מהמקרים מיוחסת לשמאי הזקן . במקביל נוצרת אחידות ואותו שיעור חוזר בתחומים שונים כגון טפח, ארבעה טפחים, ארבע אמות וני, כמקדח, כנרוכו', בעוד שבתקופות הקדומות יותר נקבע לכל נושא שיעור אחר כגריס, כסלע ניר וכו' . קשה למצוא היגיון משפטי בעצם השיעורים שנקבעו, ובחלוקות השונות . אין גם אף מקור המציע משנה הגיונית של חלוקות מנומקות . בספרי זוטא יש מעין הנמקה משפטית לשיטת בית הלל : "אמר ו מאי שנא ? אמרו להן בית הלל לבית שמאי חור הדלת מהו ? אמר להן בית שמאי בפותח טפח . אמר ) . בבוחננו משנה זו ( פי"ג 113להן שזה עשוי לצורך, וזה אינו עשוי לצורך" ( ספרי זוטא, יט טו, עמ' 16 א חלו בהבכל מקרה כזה עולה השאלה כיצד זכרו תנאים מאוחרים את המסורת הקדומה, והאם ל ידי מוסרים ומשלשלי המסורת . לדוגמה בולטת של תנאים מאוחרים ה"מעדכנים" מסורות קדומות בהתאם לתפיסות מאוחרות ראו פירושנו לכתובות פ"א מ"ה . 17 ראו פירושנו לסוכה פ"ב מ"ה, אהלות פט"ז מ"א, פ"ב מ"א, ועוד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help