sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא - כרך אליםכ 11 ומקרה ( פי"ז מ"ב ; אהלות פי"ג מ"א ) . המידה של פותח טפח נקבעה בסוף דור יבנה, ועד אז היו מחלוקות והוצעו מידות שונות לכל מקרה ומקרה ( אהלות פי"ג מ"ג ) . מפורש, אך משתמעת גם מהמשניות ( אהלות פ"ח מ"ה ) מחובר לקרקע טהור . הלכה זו אינה נאמרת ב  וגם מהלכות נוספות, כגון ההנחה שאולי אבן המסמא אינה מעבירה טומאה ( פ"א מ"ג ומקבילותיה ) . אינו מקבל ) 582 ( תוס', כלים בבא מציעא פ"ד ה"ה, עמ'כמו כן הכלל שכל המשמש עם הקרקע 11 טומאה, כלל שאותו נברר בפירושנו לגבי הכשר טומאה זו מחלוקת בית שמאי ובית . ברם, לפחות הלל ( בית שמאי אומרים שהכשר טומאה גם במחובר לקרקע ) . כלומר הייתה מחלוקת בעניין זה, כמו 12 גם ביתר הנושאים הקשורים לחיבור לקרקע . מעבר לכך, וכפי שנראה גם בפירוש המשנה שם, אבן ) , כירה שאחת מדפנותיה היא סלע ( להלן ) ,2ר גולל מקבלת טומאה, וכן תנור שהוא חלק מהקרקע ( איו 13 קיר בין שתי מערות וכו' . גם החמור של נפחים מחובר לקרקע, ואף על פי כן מקבל טומאה ( פי"ד 14 מ"ג, פכ"ו מ"ה ) . גם בפירושנו לפי"ב מ"ח עמדנו על כך שדין הפתח והדלת הוא חריג והכלל של חיבור כמו כן, למרות הכלל ריחיים טמאים ומסמר הגרע שנוילקרקע אינו חל, או לפחות שנוי במחלוקת . במחלוקת ( פ"ז מ"ב ) , וראו דברינו למשנה זו . הווה אומר, גם כשהוכרע שהמחובר לקרקע טהור נותרו חריגים המחוברים לקרקע ומקבלים טומאה, והאחידות ההלכתית נותרת רק ברמת הכללים ולא . ) 3 ( איור בפרטים . חמור . ריינך . ציוריםרחיים רתומים ל . 1איור תלמודית וארכאולוגית הוא שכלי אבן אינם מקבלים - אחד הכללים המרכזיים שיש לו גם עדות חוץ  טומאה . עדות לכך יש באלפי כלי אבן שנמצאו בארץ משלהי תקופת בית שני, ואולי גם מעט מדור אבנים פשוטות, מקבליםיבנה . ברם בדיוננו ראינו כי כיריים העשויים מאבנים, אף על פי שאלו טומאה ( פ"ה הי"א ) . יש בכך חריגה מהכלל, אך היא מצטרפת לחריגה מהכלל שכל המחובר לקרקע אינו טמא, ולעצם מעמדם החריג של תנור וכיריים . כמו כן : "שלש נשים שלבשו חלוק אחד או שישבו אצטבא של מרחץ, רבי על ספסל אחד ונמצא עליו דם, כולן טמאות . ישבו על ספסל של אבן או על ה 11 פי"ג מ"ב ומ"ג, פט"ז מ"ז . לפירוש המונח ראו פירושנו ל 12 ראו להלן פי"א מ"ב ; פ"ה מ"ו . 13 ראו המבוא והנספח למסכת אהלות . 14 וראו עוד אהלות פ"ז מ"א ; פט"ו מ"ז .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help