sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבוא - ים כרך א כל 10 זבים . במשנת אהלות מופיע המונח ביחיד ( "בא במידה" ) , והוא ייחודי למסכת זו . כמו כן : "מטמאין ) . 485ומטהרין אפילו עשרה פעמים ביום" ( רק בתוספתא, כלים בבא מציעא פ"ה הי"ד, עמ' , כגון המונח "בלוע" ( ראויש גם מונחים שהיינו מצפים למצאם אך הם נעדרים, אף שתוכנם מופיע פירושנו לפ"ט מ"ד ) . יש במסכת גם תפיסות הלכתיות מיוחדות שאין להן מקבילות, או שרק בספרא הבנויה במקביל למשנת כלים יש להן מקבילה, כגון הכלל בדבר טלאי התלוי "אחר הברייה" ( פכ"ד מי"ז ) . התפיסה לתוספתא שנצטט בפירוש למשנה, וכן מונחיםשהטלאי צריך להלום בצורתו את הכלי ייחודי למשנה ו נוספים שייחודם בעייתי יותר מסיבות שונות . בכל מסכת מששת סדרי המשנה מצאנו מונחים ייחודיים . לעתים הדבר נובע מנושא המסכת ותוכנה ההלכתי, אך לעתים הם מלמדים על עריכה שונה וייחודית . ריבוי החריגים הייחודיים הללו מצביע על לפנינו עריכה שונה מאשר מסכתות אחרות . אולי הדבר קשור גם לאופי ה"כזואיסטי" של מסכתכך ש כלים . גם את תופעת ריבוי ההלכות ה"כזואיסטיות" זיהינו במסכתות אחרות בסדר, והיא כנראה ממאפייני סדר טהרות . היעדר הבסיס המשפטי, והסגנון ה"קזואיסטי" הקיצוני, הם אולי הסיבה לכך אים פקפקו האם המסכת מתורצת . שאמור הכללים שבמסכת במסכת גם כללים רבים, רובם כללים המופיעים בספרות המשנה והתלמוד והם מכללי היסוד, כגון ) או מאווירו ( תוס', שם ) , ולא 575שכלי חרס נטמא רק מתוכו ( תוס', כלים בבא קמא פ"ו ה"ב, עמ' מ"ב ואילך ועוד ) , אך הניסוח המופיע בתוספתא מופיעמאחוריו . זו הלכה בסיסית החוזרת הרבה ( פ"ב רק פעמים מעטות . עם זאת, בין המקרים השונים מסתתרות גם מחלוקות על כללים ידועים ומפורסמים . כך למשל : כלי עץ וזכוכית פשוטיהם טהורים ומקבליהם טמאים ( פ"ב מ"א ) . החצי השני מתקיים תמיד, אלא  ה לא יקבלו טומאה . אבל כלי עץ פשוט לעתים מקבל טומאה, וכאלהאם כן יש סיבה אחרת שבגלל הם הסולם, הקולב, חלקי הנול ( פכ"א מ"א ) , חלקי המחרשה ( שם מ"ב ) ועוד . כמו כן בפי"ב מ"ח יש כנראה מחלוקת על גולמי כלי עץ . "גכלי חרס מטמא רק מבחוץ ( פ"ב מ"ב ) , ורק אם יש לו תוך ( פ"ב מ"א ) . בדיוננו במשנה פ"ב מ  הראינו שיש החולקים על כלל מפורסם ונפוץ זה . כלי נתר הם ככלי חרס ( פ"ב מ"א ) . גם על העיקרון שכלי נתר אינו מטמא מאחוריו יש מחלוקת מעין  המחלוקת שבסעיף הקודם . כל שטהר שעה אחת אינו נטמא ( תוס', כלים בבא קמא פ"ב ה"י ; פ"ג ה"ט ; פ"ז הט"ו ) . בדיוננו  שכלל זה אינו מתקיים תמיד . כך כלי שנשבר ותוקן בטפלה צריך היה להיות טהור תמיד, במשנה ראינו אך בפועל אם התיקון יציב הוא טמא . יתר על כן, אם הותקן למלאכה אחרת הוא יקבל שוב טומאה . טומאה עוברת בפותח טפח, ובכלל מידה זו היא המידה המרכזית בדיני טהרה . בפועל מצינו  רטים שונים . בית שמאי ובית הלל מציעים מידות קטנות יותר ומותאמות לכל מקרה מחלוקות על פ

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help