sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא - ים כרך א כל 8 שנשברו, והסיומת של פרק יב מוזרה שכן היא עוסקת בכלי עץ ולא בכלי מתכת . אם פי"ג מ"א עוסק ומתחבר ישירות גם הוא בגמר מלאכה של כלי מתכות, הרי שהוא מתאים למבנה הכללי של המסכת, לסוף פרק יב . מעתה יש להציע שהברייתא משמרת את התפקיד הקדום של קטע הלכתי זה . בסוף הדיון בכלים שנשברו מובאת הגדרה מהו גמר המלאכה של הכלים הנדונים, אבל במשנתנו הוסב הקטע לעניין אחר ( כלים שנחלקו ) , על מנת שישרשר את פי"ב עם פי"ג לרשימה אחת של כלים שנשברו או שנחלקו . זו ראיה נוספת לקיומה ולסידורה של "מסכת כלים הקדומה" . בפירושנו ראינו שהצעה זו פותרת גם בעיה פרשנית במשנה . כנגד העדות על מיעוט העיסוק התלמודי במסכת זה רבו המקבילות בין פרקנו לספרא . לא עסקנו 4 ביחס שבין שני חיבורים אלו ( המשנה והספרא ) ם נראה שהמשנה תלויה במדרש הלכה , אך לעתי כלשהו, ואולי התלות היא בין משנתנו לטופס קדום של הספרא, או שהעריכה הקדומה של משנתנו כו אין - קרובה הייתה לספרא, והעריכה האחרונה טשטשה את הקרבה . מן הראוי להעיר שלפרקים כ 5 מקבילות בספרא 6 שתיארנו אותה כיוצאת דופן ,4 ואכן זו חטיבה וכמאוחרת ל"מסכת כלים, הקדומה" . אלו העדויות ללימוד מסכת כלים . אבל במקביל יש בידינו עשרות עדויות על מסורת הלימוד של דיני 7 טהרות בכלל : בבית המדרש בימי הבית ( כגון מחלוקות "בו ביום" ) או בדור יבנה . דוגמה אחת מיני גנו את התמונה הכוללת, ובמבוא לאהלות רבות הבאנו בפירושנו לפכ"ז מ"ב . במבוא לסדר טהרות הצ מעט דוגמאות הנוגעות לטומאת אוהל . קביעה זו מתקשרת לכך שבדור יבנה היה עיסוק אינטנסיבי בדיני טהרה, אך בדור אושא ירד המתח סביב מצווה זו, והתנאים מדור זה כבר נחלקים רק במחלוקות עבר, או בפרטי משנה . המשנה והתוספתא תא למסכת כלים, כמו במסכתות רבות אחרות, הן יחידה אחת . בדרך כלל התוספתאהמשנה והתוספ עוקבת אחר סדר המשנה, לעתים היא בבירור תוספת רובד כרונולוגי למשנה ולעתים אי אפשר 8 להכריע איזו עריכה קדמה . לא מצאנו במסכת משניות שברור שעריכת התוספתא קדמה לעריכתן . הרות ( אהלות, טהרות ועוד ) לעתים התוספתא משלימה את המשנה כמו במשניות אחרות בסדר ט ומוסיפה את הכלל המשפטי שאיננו במשנה, או לפחות מנסחת בניסוח כוללני ומשפטי את ההלכה שמשנה . כך, למשל, המונח "מעין מלאכתו" או "מעין מלאכה ראשונה", כלי שמשמש מעין מלאכתו שמופיע במשניות לעניינים דומים ( שבת פי"ז מ"ה ; זבחיםהמקורית נקרא כלי ומקבל טומאה . כלל זה 4 ראו רייכמן, ספרא . 5 נושא זה מחייב בירור, ראו הערתנו בסוף פי"ז מט"ו . 6 ראו להלן בסדר המסכת . 7 בישיבה מיוחדת ומסוימת בשלהי בית שני, ראו משנה, שבת פ"א מ"ד . רבות מהןמחלוקות שהוכרעו עוסקות בדיני טהרה . 8 בפירושנו לפכ"ח מ"ה ומ"ח הצענו שהתוספתא מתייחסת ומשקפת סידור אחר, קדום יותר, של המשניות . ייתכן שבדיקה קפדנית בכיוון זה תניב ראיות נוספות ל"מסכת כלים הקדומה" .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help