sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מבוא - ים כרך א כל 6 . או להפך : מה שאינו משמש ישירות אדם תמיד טהור, ומה שמשמש אדם, אם יש לו כלי קיבול הוא 2 טמא . מעבר לכך, מתברר שלעתים לא כל הכללים נימנו, וראיה לכך הכללים שהראשונים הסיקו והם, ואנו יהם, דנו בהם במקומם . בעקבות מסכת כלים בבית המדרש הקדמון מסכת כלים מסתיימת במילים "אמר רבי יוסה, אשרייך כלים שניכנסתה בטומאה ויצאת בטהרה" . אם אכן זה ציטוט מדויק מדברי רבי יוסי, הרי שכבר בימיו הייתה מוכרת יצירה ספרותית ערוכה בשם מסכת כלים . הוא עצמו נזכר בה, וחכם אינו מביא את שמו "כלים" . רבי יוסי עצמו אינו העורך של אלא רק את שם חבריו ותלמידיו . אמנם רבי יוסי נטל חלק פעיל מאוד במסכת ובדיני כלים בכלל ( הוא פעמים 55הפעמים שבהן הוא נזכר בכל המשנה, וכן 604פעמים במשנת כלים מתוך 43נזכר ספתא בכלל . אין עוד מסכת במשנה שבה הוא מופיעפעמים שהוא נזכר בתו 654בתוספתא מתוך 1 ומשתתף באינטנסיביות כזאת ) , אך הוא איננו העורך של המסכת . במסכת מופיעים כרגיל תנאים מכל 2 הדורות, והאחרונים הם תנאי דור אושא, וכמו כל המסכתות גם כלים נערכה בדור רבי . מן הראוי דר טהרות, ולא רק במסכת כלים . בנספח למסכת נציג את לציין שרבי יוסי מופיע הרבה מהרגיל בכל ס הממצאים המאלפים הפרק הראשון נכלל כנראה ב"מסכת כלים הקדומה", שכן רבי יוסי מתייחס לפתיחה שלו, "אבות . " . מתוך העיון בסדר המסכת ( ראו בסוף המבוא ) אנו מציעים לזהות את הגרעין שממנו . הטומאות ט כל הכללים, שבפתיחת החטיבות ושבמסכת בכלל, נמסרו מפי חכמי התפתחה המסכת שבידינו . כמע דור אושא, ומכיוון שהם נוגדים בניסוחם את רשימת הדוגמאות יש להניח שהם מהשלב המאוחר של המסכת . הדברים אמורים בעיקר לגבי הכללים בפתיחת החטיבות, ובמיוחד לאותם כללים שאינם בה, כגון הכלל שכלי מתכת מטמא רק אם יש בו כלי קיבול . מופיעים בפתיחה והיו צריכים להיות בפירושנו לפרק כח הערנו על שתי משניות ( מ"ה ומ"ח ) שמיקומם מוקשה, אבל בתוספתא הם צמודים למשנה אחרת ושם הם משובצים במקומם ההגיוני . אלו כנראה משקפים את המסכת הקדומה החורגת באופייה אולי נכללה במסכת 4יבהשהתוספתא ( או ברייתות בתוספתא ) הכירו אותה . חט 1 גם בתוספתא כלים הוא מופיע רבות, אך כך גם במסכתות נוספות בתוספתא כזבחים, אהלות חומי העניין" של התנאים השוניםומקוואות . כל הנושא של הופעת חכמים במסכתות שונות ו"ת מחייב בירור וניתוח, ולא כאן מקומו . מובן שבקביעות השונות נלקח בחשבון גודלה של המסכת . הנתונים הכמותיים מבוססים על פרויקט השו"ת, ובתוכם שגיאות מובנות . כך, למשל, רבי יוסי שמעות כמותית משנית . הקשר שלהגלילי נמנה כאילו היה רבי יוסי סתם, אך סטיות אלו הן בעלות מ רי יוסי למסכת אינו רק בייחוס מימרות לו, במשנה, אלא גם בבירור במקבילות . הנתונים בטבלה הם אפוא חלקיים בלבד . 2 משנתנו כבר מכירה את הסיכום והיא אפוא מאוחרת לרבי עקיבא ( מדור אושא – לדוגמה פ"א מ"ה לפחות ) .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help