sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא - פרה 11 , עם ישראל . קיומו של המקדש והיותו מוסד מרכזי ליהדות התקופה הם בבחינת עובדה היסטורית על כן יש מקום – הוא חיכה אז וממשיך לצפות כיום לבניינו המחודש , אהב את מקדשו והתפאר בו יש מקום לשאול , מעבר לשאלת האמת ההיסטורית . לשאול כיצד עיצבו התַנאים את זיכרון המקדש המקורות התנאיים , למשל . או לא ראו לנכון להדגיש , מה רצו חכמים להדגיש ומה נטו להשכיח 5 והאמוראיים מותחים ביקורת נוקבת על הכוהנים הגדולים ן הסתם אם ומ ; אך לא על המקדש כמוסד , . אך לכך אין רמז במקורות , גם התנהלות המוסד חשודה – המנהיגות חשודה ודומה שניתן להבחין , השאלה כיצד עיצבו חכמים את דמותו של המקדש עומדת אפוא ברשות עצמה . ולא באנו אלא להציג עקרונות ראשוניים , עם זאת נדרש דיון מפורט בשאלה זו . בעקרונות מספר אלא גם , של המקדש מחייבת כמובן עיון לא רק בשאלות הארגוניות שנדונו לעילסיכום דמותו . דיני ערכין וכיוצא באלו , פרטי הקרבנות : בצדדים אחרים של המוסד , במבוא למסכת שקלים עמדנו על מרכיבי עיצוב הזיכרון ההיסטורי של המקדש העולים מן המסכת . וי במסכת פרהובמבוא זה נעמוד על אותם פרטים שיש להם ביט ההלכה . בעיני חכמים המקדש הוא מקום שניתנת בו חשיבות רבה לשמירה על פרטי ההלכות . 1 המעמד . ההכרזה ופרטים אחרים , זווית העמידה של הכוהן הגדול , מכתיבה כל פרט בשרפת הפרה גם התוספתא מדגישה שאם שינה ) . ט " ג מ " פ ( מצטייר כזמן שמקפידים בו ביותר על מצוות טהרה ) . 632 ' עמ , י " ג ה " פ ( פסול ואיןישראל,שלעוונותיהםבושמתכפריםמקום , מרכזייהודי . בעיני חכמים המקדש הוא מוסד 2 אךבמקדש,בעבריינותאובשחיתותחשדשלהטחהכלאין . רחוקותלעתיםאלאנוהגיועלביקורת אישית . במסכת פרה בא הדבר לידי ביטוילהעצמהעצמתםאתשמנצליםכוהניםעלטענותמצינו והתקינו כל אחד כבשׁ"שחץ"בביקורת המצויה במקורות מחוץ למשנה על הכוהנים הגדולים שנהגו ב לעצמו . המשנה רואה בעשיית הכבש הידור הלכתי ( פ"ג מ"ו ופירושנו שם ) , אך במקורות המקבילים שייתו של הכבש ( מזהב ) , ועולה ביקורת על כך שבעצם לאמופיע תיאור מפורט של העושר שהופגן בע כל כוהן חייב היה להתקין כבש לעצמו . אנו סברנו שביקורת זו מופרזת, ודווקא עובדה זו מעידה על עיצוב הזיכרון של המקדש כמקום עשיר, תוך ביקורת על הכוהנים המפריזים בהוצאות ראווה . . וביטוי לה ' והעושר הוא דרך לעבודת ה , ועשיר עד למאודבעיני חכמים המקדש הוא מבנה מפואר . 3 במקרה של , כאמור . אלא בהקשר של מלחמות , אינם נזכרים , שאף הם בוודאי היו , ימים של מצוקה במשנה . מסכת פרה באה לידי ביטוי דווקא הביקורת על הוצאות מופרזות ועל שחצנותם של הכוהנים . חריפה יחסית ) למשנהשמחוץ ( והביקורת , העושר מודגש פחות ורוב עם מצוי , סדרי הטקס מוקפדים ומופלאים . בעיני חכמים המקדש הוא שיא הסדר והאסטטיקה . 4 ) . י " ז ומ " ג מ " פ ( רוב עם מצוי גם במעמד פרה אדומה . תמיד במקדש אך הוא מהווה זירה מרכזית , בעיני חכמים המקדש נישא מעל למחלוקות הפוליטיות בעם . 5 ) . ז " ג מ " פ – חכמים ( = לעימותים בין צדוקים ופרושים בכך , אמנם הכוהנים הגדולים הם צדוקים . בעיני חכמים המקדש מתנהל על ידי חכמים וההלכה . 6 . אך ההלכה מכתיבה את דרכי התנהלותו של המוסד , ל " גם חז " מודים " 5 ראו פירושנו ליומא פ"א מ"א .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help