sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא - פרה 7 , 2 באיסוף הערבה מאזור מוצא ובתהלוכה חגיגית לירושלים . המעמד הדומה ביותר לשרפת הפרה הוא עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים, וכמו שזו מצריכה הכנות של שבעה ימים לפני יום הכיפורים מצריכה שרפת הפרה הכנות של שבעה ימים . על הדמיון ביניהן עמדה כבר המשנה ( יומא פ"א מ"א ) כך עצמה ( פרה פ"ג מ"א ) , ומעניין שמשנת פרה מכירה ומזכירה את משנת יומא, אך משנת יומא והתוספתא שם אינן מזכירות את הדמיון למעמד שרפת הפרה האדומה . עוד מעניין שבמשנת פרה שבעה, שפירשנו אותו כשריד של הלכה כיתתית . ואילו במשנת יומא מצוי מעמד מוזר של הזייה כל שריד זה נעקר . ייתכן שמלכתחילה לא הופיע במשנת יומא, או שלומדים שלמדו במידה רבה ובתדירות את משנת יומא, מחקו שריד הלכתי מוזר זה . אבל לומדי משנת פרה היו תמיד מעטים יותר, והטקסט המקורי לא נפגע . אדומה ראשיתו בקניית הפרה האדומה ובשמירתה במקדש . אמנם שלב זה אינו מודגשמעמד פרה שלקחומעשהאמרובמקורות, אך עצם נדירותו ושמירת הפרה בבית המקדש מחייבת מעמד ציבורי : " ; וראו 003' . . . " ( ספרי זוטא, יט ב, עמובאתרצהוהיאדמתדמתאותהקוריןוהיו,הערבייםמןפרה פירושנו לפ"א מ"א ) . כלומר הפרה נשמרה במקום כלשהו, מן הסתם מחוץ לקודש עצמו, אולי בלשכת הטלאים, והיא מתוארת כפרה חביבה שיצרה קשרים עם האחראים עליה . אפשר שהיא שהתה בהסגר זמן רב, ושעשעה את ציבור המבקרים במקדש . , מן הסתם היה זה הכוהן הגדול עצמו . מעמד השרפהאיננו יודעים מי החליט על מועד שרפת הפרה 3 מהמקדש להר המשחה בירושלים, ובהפרשת הכוהן ( הגדול ? ) מתחיל בהכנת כבשׁ השורף את הפרה ללשכה מחוץ למקדש, ושם הוא נשמר בטהרת הקודש ( פ"ג מ"א ומ"ו ) . בהפרשת הכוהן הגדול ניכרת הימים, בניגוד לטמא רגיל שעליו מזים רק ביוםהחמרה רבה ; למשל, מזים על הכוהן כל יום משבעת השלישי וביום השביעי . מבחינה הלכתית לא רק שההזיה התכופה איננה נחוצה, אלא היא עצמה מטמאת את הכוהן ונזקה רב מתועלתה ; אבל נראה שהנוהג הקדום לא שקל את היתרונות והחסרונות הוכן בהקפדה על דיני טהרה, וכפי שראינובמאזני ההלכה, אלא במאזני הרושם הציבורי . גם הכבשׁ בפירושנו ההקפדה מופרזת ואיננה תואמת את הנורמות ההלכתיות . גם כאן נראה שלא צורכי הטהרה הכתיבו את הקמת הכבש, אלא הרצון להדר ופאר . , וכמובן הכוהן"מסעדיה"מ"ז ) ובה רק הפרה ו - ביום השרפה יצאה מהמקדש תהלוכת קודש ( פ"ג מ"ו . במקביל נאסף הציבור הרחב על הר הזיתים, אך הוא לא השתתף בתהלוכה עצמה . על הרהגדול הזיתים התקיים מעמד טבילה נוסף שבו טבל הכוהן השורף את הפרה, טבילה שהיא פרי מחלוקת הפרושים והצדוקים שעליה הרחבנו בפירושנו ( פ"ג מ"ח ) . שחיטת הפרה עצמה דמתה בכול להקרבת ונעשתה במעמד רב רושם ששיאו בשרפת הפרה ובאיסוף האפר . קרבן ( פ"ג מ"ט ) , ארבעת הפרקים הדנים בשרפת הפרה מתחלקים לפרקים הלכתיים ולפרקים סיפוריים . הראשונים עוסקים בעיקר בנושאים הקרובים לפרה אדומה ( גיל הקרבנות במקדש, מספר השערות וכדומה ) , ומנוסחים כפרקי הלכה : פסולה, כשרה . הפרקים הסיפוריים מנוסחים בצורה הקרובה לשיטת התיאור 2 ראו במפורט במבוא למסכת סוכה . 3 השאלה האם שרפת פרה היא בכוהן גדול עולה בהלכה, אך זו שאלה תאורטית . בפועל ברור שהכוהן הגדול רצה לנכס מצווה גדולה ומעמד חשוב זה לעצמו .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help