sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

ה ק ד מ ה יב מסכת נידה על התחום הרפואי ניתן למצוא מידע אינטרנטי רב . חלקו נכתב מתוך מבט המבוסס בעיקר על ההלכה היהודית לדורותיה, זאת על חשבון הדיוק העובדתי - ריאלי . כתוצאה מכך המידע איננו בטוח ואיננו מקצועי . התערבבו בו לא מעט אמונות תפלות . המידע הרפואי שבחיבורנו מבוסס על מחקר וניסיון רפואי רב היבטי, שמציג ד"ר רוזנק . הוא עדיף בהכרח על המידע הרווח בציבור, וכן על המידע שיש לנשים עצמן, שכל אחת מהן מכירה את ניסיונה האישי בלבד . מסכת נידה מציבה לפני החוקר והלומד הדתי אתגר מיוחד . העולם הקדום ניצב לפני תופעת הלידה והמחזור הביולוגי של האישה בפליאה . סביב דם המחזור נקשרו אגדות, וגישה ריאלית התערבבה עם פחדים, חששות מאגיים, ואמונות תפלות . מה שנראה עבור חוקר מודרני כתופעה ביולוגית ברוכה, תנאי הכרחי 1 ללידה, וחלק מהגלגל הביולוגי של האישה היה בימי קדם גם מבעית ומפחיד . בתנאים אלו יש לצפות גם להשתלבות מרכיבים מסוג זה בהלכה, או לפחות לחדירתם אליה . במצב כזה יש לצפות להופעתם של מרכיבים עממיים שיכללו השקפות רבות מעבר להלכה, מתוך שילוב של יראת שמים וחרדה . אנו נָראה שבהלכה התנאית נעשה מאמץ רב שלא לכלול מרכיבים חוץ הלכתיים בהלכה . בתקופות מאוחרות חדרו מרכיבים כאלה . במקביל, חלק מההסברים האמוראיים אינם עומדים במבחן התצפיות הרפואיות בנות זמננו . בספרות חז"ל הקנונית, הגישה המאגית נדחקה לשוליים, אך לא נעלמה . כך נחלקים חז"ל, האם הופעת דם המחזור היא קללה או ברכה . ביטוי לכך יש במשנה להלן בפ"ט מ"א ובדיונים סביבה . המשנה מציינת שיש נשים שדמן מרובה ויש שדמן מועט . ונראה שבעיני המשנה זו תופעה טכנית, אך בתלמודים המפרשים את המשנה מתקיים דיון האם הדם הוא סימן קללה או ברכה . "תנא : דור קטוע . תני רבי חייא : כשם שהשאור יפה לעיסה - כך דמים יפין לאשה . תנא משום ר"מ : כל אשה שדמיה מרובין - בניה מרובין" ( סד ע"ב ) . בסוגיה זו שתי דעות . האחת טבעית וריאלית והשנייה פחות . כך גם בסוגיה בבלית אחרת ( כתובות י ע"א ) שיש לה מקבילה ארץ ישראלית ( מדרש שמואל ב יג ) . כך גם במקורות אחרים, הופעת המחזור היא אחת הקללות שנתקללה האישה ועונש על חטאה של חוה . במדרש קיצוני, שטרם נדפס מובאת התקווה או האמונה "ולעתיד לבוא יסורו אלו הגזירות ( עשר הגזירות שהונחתו על חוה בגלל 2 העמדה שמצוות בטילות לעתיד חטאה ) מתוך היראה והדעה שתהיה בישראל" . לבוא נדירה במחשבת ישראל, והרמב"ם רואה בה כפירה בעיקר . זו רק דוגמה 1 ראו דוגלאס, טומאה ופחד . 2 מתוך קטע מדרשי הקרוב למדרש 'פתרון תורה' מצוי בספרית המכון לכתבי יד באוניברסיטה העברית בירושלים . 10 / 02052 75, . אם יזכני החונן לאדם דעת, נפרסמו .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help