sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא - עוקצין 9 . לפני העורך של התוספתא היה שפע של חומר, ולא תמיד עלה בידו להביא את החומרים בסדר 2 הגיוני כלשהו . טיעון כזה העלינו גם באשר לעריכת המשנה . רחיב בכך אחרי שנסיים את פירושן של כל המשניות בש"ס . אם יזכנו החונן לאדם דעת נ משנת עוקצין והתלמודים כפי שנראה בפ"ב מ"ב לא הבבלי ולא הירושלמי מראים שהם הכירו את החומר במסכת שלנו, וכן נראה בפירושנו לפ"א מ"ה ; פ"ב מ"ב ; פ"ג מ"ז . כפי שהראינו במסכתות האחרות, ובעקבות זוסמן, שני הכירו את משניות טהרות, או לא הכירו בהן, והמשניות שהזכרנו מצטרפות לראיות התלמודים לא הללו . בתלמוד הבבלי יש כמה אזכורים למסכת עוקצין . בסיפור אחד תמה רב פפא במה אנו ( אמוראי בבל בזמנו ) נופלים מאמוראי בבל הקדמונים, שהרי אנו לומדים את כל שש המסכתות, בניגוד לרב יהודה . 6 ת זו הוא מצטט כדוגמה משנה מעוקצין שבה התחבט רב יהודהבמסגר , ברם המשנה מצויה כידוע במסכת טהרות ( פ"ב מ"א ) . על כך כבר תהו חוקרים ולהם ולנו אין פתרון הולם, חוץ מהטיעון הכללי שבעריכה הקדומה שעמדה לפני אמוראי בבל נכללו משניות עוקצין, או חלק מהן, בתוך טהרות . על שערה ניתן אולי לומר שמסכת עוקצין שנכללה במסכת טהרות כללה פרק אחד או כמה דרך הה 7 היגדים שהורחבו, בצורה מלאכותית במקצת, למסכת שלמה . השערה כזאת מבוססת על האמור לעיל ומשתלבת בו . של רבי מאיר ורבי נתן ברבן גמליאל . המרד"מרד"בבבלי, הוריות יג ע"ב, מובא סיפור על ניסיון אינטלקטואלי שטמנו שני החכמים לנשיא במטרה לשאול אותו שאלות במסכת "מארב"בוסס עלמ עוקצין שאותה הוא, מן הסתם, אינו מכיר . אם הסיפור משמר מסורת מלאה על מה שהיה, הרי שיש ללמוד ממנו שכבר בדור אושא קיימת הייתה מסכת ערוכה בשם זה, ובדרך כלל נמנעו מללמדה . ברם 8 ודק גודבלאט בטענתו שכל סיפור המרד אינו היסטורילדעתנו צ אלא משקף את הישיבה הבבלית, ישראלית . מעתה, שתי אפשרויות - ואכן אין לסיפור מקבילות לא בספרות התנאים ולא בספרות הארץ לפנינו . אפשרות אחת היא שכל הסיפור, על כל פרטיו, הנו אגדי ואינו היסטורי . הוא בנוי על ההנחה אמוראי בבל שתנאי ארץ ישראל פועלים באותה מסגרת לימודית המוכרת להם, אך אין הואשהניחו סיפור היסטורי . גודבלאט מעדיף אפשרות זו, ולפי תפיסה זו הכירו אמוראי בבל מסכת בשם עוקצין, אך רק בודדים עסקו בה . רעינו של הסיפוראפשרות שנייה היא שאכן רבי מאיר ורבי נתן ניסו להדיח את רבן גמליאל וג 9 היסטורי, אך פרטיו אינם היסטוריים אלא אמוראי בבל סיפרו אותו במונחים ודוגמאות של ימיהם . 6 . בבלי, תענית כד ע"ב ; ברכות כ ע"ב, והשוו סנהדרין קו ע"א 7 . ןולא מנינו אות,במחקר הוצעו השערות נוספות שאין להן בסיס 8 . גודבלאט, הקשר 9 ,רבי נתן אכן אינו מופיע במשנה ( ראו פירושנו לברכות פ"ט מ"ה ; שקלים פ"ה מ"ב ; אבות פ"ד מ"ט ) בכוונה . הווה אומר שעורך המשנה התעלם מדבריו,פעמים בתוספתא 60 - אבל הוא מופיע יותר מ ן ובעיקר את העובדה שאי,שעל רקע זה צמח הסיפור הבבלי המסביר את הרחקתו של רבי נתןייתכן

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help