sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא - עוקצין 8 האוכל" המצוי רק במשנה ובתוספתא עוקצין . בפירושנו לפ"א מ"ב נזכיר עוד שני מונחים ייחודיים : והטהורבטומאתוטמאכן "ה ו , מונחים ייחודיים לתוספתא עוקצין שניהם", עד חלל " ו " סל עליון " נח "עציץ שאינו נקוב"," ( פ"ב מ"ט ) . ייחוד נוסף יש בכך שהמשנה ( פ"ב מ"ט ) אינה משתמשת במויאכל וגם במשנה הבאה לא נעשה שימוש במונח הברור, "עציץ נקוב" . כמו כן, בפ"א מ"ג המונח "מלעין" ייחודי למשנתנו ולתוספתא עליה, וכן נראה שהמשנה בפ"ג מ"א משתמשת במונח אחר מאשר המשנה ין מספרם רב יחסיתבטהרות ( פ"ח מ"א ) . מונחים ייחודים יש כמעט בכל מסכת, אבל במסכת עוקצ לגודלה הצנום של המסכת . אם נצרף את כל התופעות המיוחדות שעמדנו עליהן מתגבשת תמונה שמשנת עוקצין נערכה לאחר עריכתן של משניות אחרות ( כלאים, שביעית, טהרות ועוד ) ובידי עורך אחר מזה של המשניות עריכתן הסופית של כל המשניותהרגילות . כמובן איננו יכולים לקבוע שמשנתנו נערכה אחרי האחרות ; ייתכן שהיא מאוחרת רק לעריכה ראשונית שלהן . ואכן במסכתות כלים וטהרות עמדנו על 4 כך שכנראה הייתה עריכה קדומה למסכתות אלו , וייתכן שעוקצין רק מאוחרת לעריכה הראשונה אנו מסבירים גם אתהזאת, אבל מכל מקום היא שלב נוסף ומאוחר קצת יותר מסתם המשנה . כך השימוש הלא מדויק בקבוצות הספרותיות של צמחים, תופעה שעמדנו עליה לעיל . התוספתא לעוקצין כידוע הוצגו במחקר שתי גישות עיקריות ליחס בין עריכת המשנה לעריכת התוספתא . אפשטיין על עריכתה . וגולדברג ראו בתוספתא שלב מאוחר לעריכת המשנה . התוספתא מתבססת על המשנה ו פרידמן, לעומת זאת, הראה שהמשנה מתבססת על התוספתא, בעיקר על חומרים שבה, אך גם על 5 עריכתה . לדעתנו בדרך כלל אכן המשנה קודמת לתוספתא והתוספתא נערכה סביב המשנה . קריאת התוספתא כטקסט עצמאי פשוט בלתי אפשרית . יתר על כן, לעתים אף הצענו שפירושי התוספתא נה אינם מקוריים אלא נוספו הגדרות וטקסטים שנועדו להסביר את המשנה או את עריכתה . למש ברם לעתים אכן המשנה משתמשת בתוספתא . פרידמן ריכז כאמור דוגמאות מרשימות לכך . במסכת שלנו נראה שאכן לעתים המשנה מתבססת על התוספתא, כגון פ"ב מ"ד שבה המשנה מסתמכת על או שהתוספתא היא תירוץ לקושי עריכתי במשנה . בפירושנו לפ"ב מ"ה נצטט עריכתה של התוספתא, . פירוש זה איננו רֵאלי והוא מצביע על תוספתא "לקלף"זה"לפקל"את התוספתא המפרשת ש מאוחרת המבארת טקסט קודם, שכבר אינו מוכר, ומסבירה אותו בצורה לשונית מצומצמת ולא תא היא המקור למשנה . תופעה מיוחדת נראה בפירושנו לפ"ג מדויקת . לעומת זאת בפ"ג מ"ח התוספ אחרת שלא השתמרה בידינו . בכך ע ל מ ש נ ה ק ד ו מ המי"א . שם נגיע למסקנה שהתוספתא מגיבה נוסף נדבך נוסף לטענה שאי פעם הייתה עריכה קדומה של מסכת עוקצין או של חלק ממנה . להרחיב בהם : בדיון הכללי צריך לזכור שני נתונים שלא כאן המקום . לפחות חלקים מהתוספתא נערכו גם כיצירה עצמאית, מקבילה למשנה או אולי לפני המשנה . 1 4 ראו במבואות למסכתות אלו . 5 . את הדיון סקרנו במבוא הכללי לפירוש המשניות

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help