sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מבוא - עוקצין 6 חיבור" אינו מונח פיזי אלא מונח הלכתי, כשם ש"רשות הרבים" או "כרמלית" הם מונחים פיזיים" "רשות הרבים" מבחינה מילולית היא מקום השייך לרבים, אבל בדינישקיבלו משמעות הלכתית . כך שבת משמעות המונח היא שטח מוקף קירות ובדיני טהרות משמעו שטח שמתרכז בו ציבור גדול . חיבור" במסכת אחת מחייב "חיבור" נדונו במסכתות הקודמות, כל אחד במקומו . ריכוז הדיון על"דיני תם גם בדוגמאות . ההגדרה הכללית של חיבור היא כפולה . קודם כולחזרות ברמת הכללים, ומן הס מדובר במה שמחובר מבחינה טבעית לכלי, לירק או לפרי . מה שמנותק ודאי איננו חיבור . הכלל השני הוא או הדרך להחזיק בפרי או הנוהג להגיש"צורך"המלאכה בכלי, ובפֵרותלצורךהוא שהחיבור נחוץ . במסכתות"יד"נוי, או לשמירה על איכות הפרי . צורך זה מוגדר במסכת כאת הפרי עם החיבור ל אחרות ראינו שידית של כלי, למשל, נחשבת לחיבור, אך רק אותו אורך הנחוץ להחזקת הכלי, ולכל כלי ביקוע אורך ידית משלו . בידית ארוכה יותר החלק המיותר אינו נחשב לחיבור . כלומר מוט עץ של 1 קרדום 2 ה אחת, או חבל של מיטהשהוא יחיד , חלקו "חיבור" מבחינה הלכתית וחלקו אינו חיבור מבחינה הלכתית, אף על פי שבפועל שני החלקים מחוברים לכלי באותה מידה . אם כן "ידית" היא היא מונח הלכתי שנגזר ממנו אבל מובנו רחב יותר, והוא לאוכל ולא לכלי עבודה . "יד"מונח טכני, ו ח י ב ו ר יהשאלה האם הגרעין נחשב למחובר . בהקשר זה המשנה מציגה כלל : באוכל תעלה גם . הכלל שחיבורי אדם אינם חיבור מוצג ככלל בסיסי מוסכם ( משנה, אהלותא ד ם א י נ ם ח י ב ו ר ) . אבל הכלל צר מאוד, הרבה פחות ממשמעותו המילולית . 786פ"ג מ"ד ; תוס', עוקצין פ"א ה"ז, עמ' ה היא חיבור כמו שהזכרנו לעיל, וכן חבל שמסרגים בו את המיטהכך, למשל, ידית של כלי עבוד מ"ב ) , ואלו הם בוודאי חיבורי אדם, ובכל זאת נחשבים ל"חיבור" . הכלל הוא - ( משנה, כלים פי"ט מ"א כנראה חלקי ביותר, ומדבר על חיבורים זמניים מאולתרים ולא על חיבורים מסיביים ( תקניים ) . "מלאכותית"למסכתות מעילה וקינים בכך שהיא במידה מסוימתמסכת עוקצין מצטרפת אפוא כמותן, כלומר מסכת שלמה המוקדשת לנושא רוחב ואגב כך מלקטת חומר המצוי בעריכה דומה או שונה במסכתות אחרות . אמנם יש במסכת עוקצין גם ניסוחים חדשים, אך בעיקר הרחבות בנושאים אך ללא הניסוחים הייחודיים של "יד" ו"שומר" . גם השאלה שכבר נדונו . כאמור, הלכות חיבור נדונו , עם הגרעין או בלי ( פ"ב ) , נדונה במשפט קצר ביומא פ"ח "כביצה"או ה"כזית"כיצד מודדים את נפח ה מ"ב, וכאן ( במסכת עוקצין ) היא נדונה בהרחבה . פרק ג עוסק במחשבה והכשר, והנושא מסוכם . המסכת מפרטת אפוא נושאים שנזכרו בקצרה מספקתבקצרה במשנה הראשונה של מסכת טהרות במקומות אחרים, ומפרטת בהם פירוט רב, ובמידת מה מיותר . מה שמאפיין את המסכת הוא אפוא 3 פירוט רב מהרגיל במקבילות . כנגד זה אין במסכת שום עיסוק בבעיות האחרות של גמר מלאכה או הכשר . הדבר יובלט בפירושנו לפ"א מ"ה . וביל לאבחנות שאינן במשניות אחרות, כגון המינוח "יד" ו"שומר" ( פ"א מ"א ) . התביעה למעךהפירוט מ "כנגד האוכל"את החלל חריגה בעולם ההלכתי של המשנה ( פ"ב מ"ח ) , וגם ההגדרה המרחיבה שמה ש הוא אוכל ( פ"א מ"ב ) היא הרחבה הנובעת מהעיסוק וההתמקדות בפרטים . 1 ט מ"ז ופירושנו לה . "כלים פמשנה, ראו 2 פי"ט מ"ב ומקבילות שהבאנו בפירוש המשנה שם . כלים,משנה 3 ין הגבעול . יבפרק א בענןכו,פירוט רב מהרגיליש בדיני גרעין ( פ"ב מ"ב אצלנו ) ,למשל,כך

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help